A Formula-1-es idényben az Olasz Nagydíj következik, méghozzá a versenypatár egyik legkülönlegesebb helyszínén, Monzában.

 

A Hungaroringen rendezett futam után kitört nagy nyári szünetnek megvan a böjtje: a hétvégén rendezett Belga GP után a mezőny azonnal átcuttolhatott Olaszországba, hiszen most szünet nélkül, egymásutáni víkenden sorjáznak a nagydíjak.

Monza azonban megéri a sietséget, hiszen a teljes F1-es versenynaptár egyik legrégebbi, egyben legkedveltebb és -gyorsabb pályája - miként a BBC szakírója, Chris Bevan megállapítota: Monza maga a történelem.

"Egy héttel az egyik klasszikus pálya után már egy másik következik: a gyors kanyarok és az erdei környezet után a hosszú egyenesek és a trükkös sikánok kerülnek sorra - írta Bevan.

Spában a pálya fele a régi, hosszabb, gyorsabb aszfaltcsíkból van, egy-két híres kanyar pedig a modernebb, építettből. Monzában azonban tapintható a történelem. Ha valakinek ez nevetségesnek hangzik, annak el kell jönnie! Monzában valahogy az előző év a jelen, a jelennek pedig van egy olyan tartalma, mintha jövőbeli emlék volna...

És alig változott a pálya. A negyvenvalahány éve beillesztett lassító sikánokat leszámítva Hamilton és Vettel is ugyanazon a nyomvonalon versenyez, mint az 1920-as évek óta bárki. Sok minden történt itt: hatalmas győzelmek és sajnálatos tragédiák, és mindkettő szellemei ma is visszajárnak.

A késő nyári Lombardia csodálatos: a fák árnya, az Alpok a háttérben... Olyan nyugodt tud lenni ez a hely - és őrült is! Körbe mindenhol kempingek, barbecue-k, hangosan szurkoló drukkerek, a közlekedés pedig őrületes. Silverstone-ban is ugyanilyen lelkesek az emberek, de csakis Japánban odaadóak hasonlóképpen, mint az olaszok.

Ez az idei futam pedig különleges lehet megint, hiszen ebben az évtizedben a Ferrari mindössze kétszer jött Monzába vb-esélyesként, de Fernando Alonso 2010-ben és 2012-ben is hátrányból küzdött, ezúttal viszont Sebastian Vettel nemcska vezeti a táblázatot, talán ő a favorit is.

Monzában a végletekre kell készülni - mint sehol máshol."