Egyre nagyobb divat az F1-es csapatok körében, hogy úgynevezett „fejlesztőpilótának” neveznek ki tehetséges feltörekvő fiatalokat, ám a juniorkategóriákban roppant sikeres ART-istálló vezetője, Sébastien Philippe szerint ez olykor több kárt okoz, mint hasznot.

 

Miután 2009-től betiltották az évközi tesztelést a Forma-1-ben, alapvetően változott meg a tűzközelben lévő versenyzők élete.

Tesztpilótai szerepről azóta gyakorlatilag nem beszélhetünk, hiszen ezek a versenyzők néhány péntek délelőtti bevetéstől eltekintve semmilyen éles lehetőséget nem kapnak, ezért az istállók az elmúlt években létrehozták az úgynevezett „fejlesztőpilóta” szerepkört.

Persze nagy kérdés, hogy az autó vezetése nélkül milyen hatékonyan tudják segíteni a fejlesztést az ilyen versenyzők, mindenesetre a feltörekvő fiataloknak így is nagy élmény, hogy testközelből tapasztalhatják meg, miként működik egy F1-es istálló, sőt még a profi szimulátorokat is kipróbálhatják.

A baj csak az, hogy az ő megítélésük ennek ellenére továbbra is a pályán nyújtott eredményektől függ, márpedig az ART-istálló vezetője, Sébastien Philippe szerint a kettős helytállás nem mindenkinek megy zökkenőmentesen. A szakember egyenesen odáig ment, hogy kijelentette, az F1-es fejlesztőpilótai szerepkör akár még vissza is vetheti egy-egy tehetség karrierjét.

„Hogy őszinte legyek, ez a lehetőség sosem segít az adott versenyzőnek. Most már egész nagy tapasztalatom van azokkal a versenyzőkkel, akiknek F1-es szerepkörük is van. Jack Aitken a Renault, George Russel a Mercedes, Nirei Fukuzumi a Honda, Charles Leclerc pedig a Ferrari kötelékébe tartozik vagy tartozott.”

„Az ilyen fiatal versenyzőknek megnehezíti a dolgát a kettős szerepkör, mert az álmuk az F1, és ha ennyire közel kerülnek hozzá, az elvonhatja a figyelmüket a legfontosabb dologtól, a bajnoki szereplésről. Nehéz átállítani az agyad arra, hogy tudd, az első számú feladatod a bajnoki cím megszerzése, és csak utána az F1-es pozíció. Szerintem az ilyen lehetőség inkább káros, mint hasznos.”