Kevesen tudják, hogy Kiss Norbert kamionversenyző sikereinek megteremtője - a saját tehetsége mellett! - két ember. A magyar kamionsport felélesztőiről és az OXXO csapatról beszélünk. 

 

Pontosabban, ma már sajnos azt kell mondanunk, hogy csak egy köztünk és velünk lévő szakember, mert a Jobbágy-Szobi kettősből, Szobi Balázs 2010-es tragikus halála óta már nem lehet köztünk. Jobbágy Ákos és Szobi Balázs élesztették újjá Magyarországon a kamionversenyzést, elhozták hazánkba a konstruktőri és versenyzői Európa-bajnoki címeket, és egy hazai kamionos versenyhétvégét, az Európa-bajnoki fordulót, amely a világ legjobb versenyzőinek részvételével zajlik a Hungaroringen. 

A kétszeres Európa-bajnok Kiss Norbert azonban az idény előtt csapatot váltott. Otthagyta "nevelőegyesületét", az OXXO-t és egy német istállóhoz szerződött, ahogy erről itt a motorsport reblogon már beszélt is korábban. Sajnálta, de teljes idényt szeretett volna futni, amire korábbi, egyébként konstruktőri Európa-bajnok csapatánál nem volt lehetősége. Norbi tehát mesélt már itt, de keveset hallani Jobbágy Ákosról, aki felépítette a csapatot, jelentős szerepe van abban, hogy Európa-bajnoki versenyek zajlanak a Hungaroringen. Ákos, ha kevesebb pénzből is, de továbbra is működteti csapatát, Eb-futamokon is megy, de nem az összes Eb-fordulóban vesz részt istállójával, amely fő profilként az angol bajnokságban rója a köröket. 

Az elmúlt hétvégén a Nürburgringen két sorozat, az angol bajnokság (British Truck Racing Championship - BTRC) és az Európa-bajnokság (FIA European Truck Racing Championship- ETRC) futamait rendezték meg. Az Oxxo angol pilótája, Ryan Smith mindkét sorozatban rajthoz állt, bár számára idén az angol bajnokság élvez prioritást, hiszen egy évvel ezelőtt - pont a Nürburgringen - ezt a célt, az angol bajnokság megnyerését tűzte ki maga elé, és ebben kérte a kétszeres Európa-bajnok magyar csapat segítségét - ahogy a csapat hivatalos honlapján is olvasható. Nem kell azonban oda ellátogatni, mert Jobbágy Ákos, amikor utolértük rögtön a versenybeszámolóval kezdte mondandóját.

"Ryan az angol bajnokság éllovasaként érkezett a német pályára és nekünk remek hír volt, hogy angolos időjárás fogadta a mezőnyt, ugyanis egész hétvégén az évszakhoz képest hideg, szeles, esős idő volt. Ryan megnyerte az időmérőt majd az első futamon magabiztos rajt-cél győzelmet aratott. "

Érdemes tudni, hogy az angol bajnokságban minden helyezés között csupán 1 pont különbség van, így egyrészt nehéz nagy előnyt kiépíteni, másrészt egy kiesés szinte már behozhatatlan hátrányt okozhat, ezért nagyon fontos a csatákban is észnél lenni, és ugyanilyen fontos a stabil, megbízható versenykamion is. Meg ezért van, hogy hiába szerepl kiválóan idén az OXXO Energy Truck Race Team, nagyon szűk az előnye a többiekkel szemben. 

"Utána a második futamon a nyolcadik helyről rajtolt Ryan, majd egy olyan verseny következett, ami fantasztikus volt, az első körtől az utolsóig háború folyt a pályán, folyamatos előzések, ütközések, beforgások voltak, nem kímélték egymást a versenyzők, s mivel két kategória is van a BTRC-n, elöl és hátrébb is csaták dúltak. Ryan feljött a a dobogós helyekig, ahol többször is cserélgették egymást a pilóták, senki nem adta olcsón a bőrét, majd az utolsó körben Ryan átvette a vezetést, és megnyerte ezt a harcos futamot, tovább növelve előnyét a tabellán" - mondta el Jobbágy Ákos. 

- Ha jó tudom, akkor elindultatok az Európa-bajnokság nürburgringi futamán is, az ETRC versenyeken, nem? 

- Igen, Ryan elindult azon is, de rögtön hátránnyal, ugyanis az ő versenykamionja 100 kg-mal nehezebb mint a többi, hiszen az övé idén az angol bajnokságra lett építve, fejlesztve. Ryan csupán tanulni és a mezőnyt megszokni áll rajthoz idén pár Eb futamon, természetesen a Hungaroringen is ott lesz! Az első futam rajtjánál megforgott, majd a mezőny végéről 11-ik lett, a másodikon pedig a nyolcadik helyig tudott előre menni. Vasárnap az időmérőn eltört a kormányzásban egy alkatrész, így ismét a mezőny végéről kezdte meg a felzárkózást, 14-ik lett, a második futamon pedig egészen a hetedik helyig verekedte előre magát az angol pilóta. Csapatvezetőként fontos kiemelnem, hogy jó visszajelzés a közös munkánkra nézve, hogy felzárkózás közben Ryan ugyanolyan tempót futott, mint az első három. 

- Most tehát ezzel foglalkozol. Megkérdezhetem, hogy miért alakult így?

- Igen, ezzel.

Eredetileg úgy terveztük, hogy két fős csapatunk lesz, ahol Norbinak lesz egy csapattársa, Ryan Smith személyében, de talán sokan nem tudják, hogy Ryannel sokkal korábban megszületett a megállapodásunk, mint ahogy Norbi meghozta a döntését.

Vele már tavaly októberben megállapodtunk, hogy kilenc angol hétvégén és négy vagy öt Eb-fordulóban veszünk részt. 

Norbi döntése, hogy egy másik csapathoz szerződik tulajdonéppen csak a kettőautós csapatban hozott változást, Ryan programja továbbra is finanszírozva volt. 

- De nem bántad, hogy Norbi távozott? Nem tettél valamit, hogy maradjon?

- Alapvetően azért kerültünk nagyon nehéz helyzetbe, mert Magyarországon a nézőknek leginkább a magyar pilóta érdekes. A támogatók körében ennek ellenére az volt a vélemény, hogy nem baj, ha a csapat nemzetközivé válik és nemzetközi vizekre lép. Tehát ebből a szempontból nagyon pozitív volt a váltás, mert azért az is megtiszteltetés, hogy Angliából, ami azért ennek a sportnak a hazája, egy magyar csapattól akar valaki kamionversenyzést tanulni.

Norbi távozását én úgy éltem meg, mint egy korszak lezárását. Ha mint istálló, nem voltunk képesek neki, a sportolónak azt a lehetőséget nyújtani, ami miatt a maradás mellett dönt, akkor megértem. A magyar támogatók hiánya miatt mi most nem tudtuk biztosítani neki, hogy egy teljes minőségi szezont fusson az OXXO-nál az Európa-bajnokságon. Pedig két Európa-bajnoki cím után számítottam rá, hogy idehaza meg tudjuk teremteni ezt a lehetőséget, ilyen szempontból voltam csak csalódott, mert azért mi legyőztük a világot teherautó sportban. Egyébként megértem, hogy ő váltott.     

- És Ryannak hogy megy a "tanulás" a magyar csapatnál?

- Már rögtön az elején úgy tűnt, hogy sikerül neki, mert Ryan az első Eb-futamon, Ausztriában rögtön dobogóra állt, a harmadik helyre "talált oda", és a második nap meg második lett. Hamar megjött siker. Persze szerencsénk is volt, mert az előző hétvégén Brands Hatch-ben volt az angliai verseny és azokat a beállításokat a versenyzőnk, a hasonló karakter miatt, jól tudta adaptálni az ausztriai pályára. Emellett az idény elején a többi csapat azért még nem volt mindenben kész, ez is nekünk kedvezett.  A Nürburgringen már más volt a helyzet, mert az Eb-futamokon alaposan meg kellett küzdenünk, ahogy arról már meséltem a technikával és a mezőnnyel is. De indulunk még a magyar versenyen és Mostban, a csehországi fordulóban. Remélem, hogy a Hungaroringen (augusztus 26-28.) - magyar csapatként- nekünk is szurkolnak majd a nézők. A tempó megvan, idehaza remélem siker is járul hozzá. 

- Mi a különbség az angol bajnokság és az Európa-bajnokság között?

- Az angol bajnokságban két kategória van, egy Divízió 1-es és egy 2-es kategória. Az egyesben elektronikusan programozhatóak a motorok a másikba a régebbi konstrukciók futnak, de érdekes,hogy az elektronikusan programozható motoros kategóriában vannak nagyon modern motorok. A komplett gyári Renault, amikor a tavalyi évben kiszállt az Eb-ről, akkor ide jött át, a franciák lettek az egyik fő ellenfeleink. Egy Volvo kabinos, átalakított gyári Renault a második a bajokságban, vele küzdünk. 

Amit még tudni kell, hogy az angol bajnokság "jó motorsport", nagyon agresszívek a futamok, sok a baleset, az ütközés és az odatámasztás a kanyar kijáratánál. Mindez azzal párosítva, hogy csak egy pont van a helyezések között, azt hozza, hogy nem szabad kiesni a futamon, Megbízhatóan és pontosan kell vezetni, mert rámehet a bajnokság. Mi is figyelünk, de sajnos az üldözőink is. Ezért szoros a pontverseny. A legutolsó 12 versenyből nyolcat megnyertünk, de így is csak 11 ponttal vezetünk. Minden pontért meg kell harcolni és nem lehet egy kicsit sem pihenni.

- Érdekes lenne kiszámolni Kiss Norbi tavalyi idényét, amikor dominált veletek az Eb-n, azt pl. mennyivel nyerte volna meg, ha megnyerte volna egyáltalán ebben a rendszerben.

- Megnyerte volna, de érdekesebben és szorosan.  

- Tulajdonképpen azt állíthatjuk, hogy a kamionsport hazai felélesztése hozzád, a te nevedhez fűződik? Még Balázs is, amikor itt volt velünk, ezt mondta. 

- Tulajdonképpen mondhatjuk, igen.  Az ötlet, hogy a teherautó piacon van egy piaci rés, ahol érdemes lenne elindulnunk, az valóban tőlem származik. 

- Ez mikorra tehető?

- 2005-re. 10 év alatt elértük, hogy a csapatunk és a pilótánk is kétszer Európa-bajnok lett. Büszkén állíthatom, hogy ilyen fiatal csapat, nulláról Európa-bajnok soha nem lett. 

- Tehát neked lett egy komoly csapatvezetői, szinte mérnöki szaktudásod. 

- Igen, mondhatjuk.

- Ezt idehaza tudják?

- Igen, azok a támogatók, akik mellettünk állnak, tudják. Meg is vannak rökönyödve, hogy mindezek ellenére ezt nem sikerült kellően szélesítenünk, ezt a támogatói kört. Akik láttak már minket versenyen azok látják azt a szakmai különbséget, ahogy mi dolgozunk. Az a baj, hogy Magyarországon ezt csak kevesen látják, de majd változik ez, remélem. 

ODTs