Hurráoptimista hangulat lengi be a Forma-1-et a hétvégén induló szezon előtt, ám míg a versenyzők többsége csak azt emeli ki, mennyivel javult a vezetési élmény, Lewis Hamilton a szurkolókkal is őszinte volt, és elmondta, unalomba fulladhat az idény.

 

A hétvégén induló Forma-1-es szezonban a legjelentősebb változás az, hogy kiszélesítették és aerodinamikailag hatékonyabbá tették az autókat. Ennek, valamint a Pirelli szélesebb abroncsainak köszönhetően jelentősen megnőtt a kanyartempó, így az autók nemcsak szebbek lettek, hanem vezetésük is jóval nagyobb élmény a pilótáknak.

A téli teszteken szinte mást sem lehetett hallani, minthogy mennyire élvezetes a vezetés és milyen szépek az autók, ám a versenyzők többsége szemérmesen elhallgatta: az ő szórakozásukért cserébe a szurkolók súlyos árat fizethetnek.

Az autók és a légterelők kiszélesítésével, valamint az aerodinamikai hatékonyság fokozásával ugyanis a kocsik sokkal intenzívebben kavarják fel a légáramlatokat, amely elképesztően megnehezíti a hátul haladó, előzni kívánó pilóta dolgát. A felkavart légáramlatokban ugyanis a légterelő elemek rengeteget veszítenek hatékonyságukból, csökken a leszorító erő, az autó egyensúlya pedig teljesen felborul.

Emlékezhetünk, a 2009-es szabályváltozásokkal épp ezeket a folyamatokat próbálták kordába szorítani, most viszont nagy lépést tesz visszafelé a sportág, melynek negatív hatásairól egyedül a háromszoros világbajnok Lewis Hamilton mert őszintén beszélni:

„ A gumiktól nagyobb mechanikai tapadás kellene, emellé pedig kisebb leszorító erő, vagyis pontosan a jelenlegi állapot ellentéte. Oké, bízzunk benne, hogy nagyszerű lesz a versenyzés, de azért senki ne várja lélegzetvisszafojtva… Mindig is az aerodinamika nehezítette meg a helyzetet. És most, hogy a felkavart levegő kétszer akkora, mint eddig, a problémák csak felerősödnek.”

„Amikor a tervezet napvilágra került, a mérnökeim rögtön mondták, ez helytelen irány. Néhányan előre figyelmeztettek, hogy a változások gyorsabbá teszik ugyan az autókat, de egymás követése megnehezedik, mert nő a turbulencia, ami nagyon negatívan hat a követő kocsira. Nyilvánvalóan nem hallgattak meg minket figyelmesen, most pedig itt vannak ezek az autók, amelyek gyönyörűek és amelyeket fantasztikus vezetni, ám abban a pillanatban, hogy megközelítesz velük valakit, rögtön elkezdenek össze-vissza csúszkálni.”

„Amikor odaérek valaki mögé, az autó az egyik pillanatban így, a másikban úgy viselkedik, ezért muszáj visszavenni a tempóból, utána pedig sosem fogod utolérni az előtted haladót. Többször is tapasztaltam már ezt.”

A helyzetet tovább rontja, hogy a 2011 óta látott trenddel ellentétben az F1 irányítói most jóval keményebb és tartósabb gumikat kértek a Pirellitől, amelyeken szinte biztos, hogy mindegyik futam egykiállásos lesz. Mindez pedig azzal fenyeget, hogy a versenyeken nem látunk mást, mint boxkiállások és előzések nélküli unalmas vonatozást.