Ha a legtöbb ember Kiss Pál Tamás nevét hallja, egyből a formaautózás ugrik be nekik. Csakhogy immár másfél éve Kiss Pál Tomi nem csak aszfalton, hanem murván is koptatja a gumikat, elég nagy sikerrel. Idén megnyerte a magyar ralikrossz bajnokságot és az Európa Bajnokságon is szép sikereket ért el, még akár összetett negyedik helyen is végezhet. A sikerekről, a céljairól, és a váltással kapcsolatos nehézségekről is beszélgettünk vele…

 

Először is hadd gratuláljak a magyar bajnoki címhez. Milyen volt ez a szezon?

Köszönöm szépen a gratulációt. Hát, nem volt azért közel se olyan könnyű, így visszagondolva. Minden egyes futamnak, meg volt a maga nehézsége, sajátossága. Talán egyedül a Szlovákia Ringi döntő volt az egyértelmű, de az oda út nagyon rögös, és küzdelmes volt. Ugye voltak kiforgatások, ütközések, és talán a Nyirádi volt az egyetlen hétvége, ahol hozzám se tudtak érni a többiek. Az összes többi hétvégén nagy csaták alakultak ki, vagy valami apró műszaki hiba hátráltatott minket, vagy rossz rajtok, szóval mindig volt valami, ami izgalmassá tette a hétvégéket. De összességében úgy gondolom, hogy elégedettek lehetünk, egy új csapat, egy 2014-es autót sikerült úgy felkészíteni, hogy az versenyképes legyen, és győzelmeket hozzon, és sosem hagyott minket cserben. Voltak nyilván ’’gyerekbetegségek’’ de most arról nem mi tehettünk, hogy elpattan egy bilincs, mert ezt nem lehet előre prognosztizálni. De hát mindezek ellenére, tudtunk jól teljesíteni, és amire esélyünk volt, azt megnyertük, szóval nem panaszkodhatunk. Én teljesen elégedett vagyok.

És mit gondolsz az eddigi EB-idényről? Most lesz a záróhétvége, és lehetsz akár még negyedik is…

Így van. De sajnos ugye van egy büntetésünk, ami azért nagyon, rosszul érint minket, és ez által sokkal nehezebb a helyzet. Kiértékeltük a spanyol futamot, ahol ugye a leömlő hibája miatt nem volt az igazi az eredmény. Ezek alapján én azt mondom, hogy nagyon apróságokon fog múlni az, hogy bejuthatunk e a döntőbe. Ott pedig már bármi megtörténhet. Ami nehézsége az EB-nek az az, hogy az első 8-10 pilóta mindig ugyanaz, és a szabályok, illetve a pontrendszer miatt, nagyon nehéz nagy különbséget kiautózni. Tehát, hogy meg legyen a negyedik hely, ahhoz az kell, hogy a bajnokságban előttem lévők mögöttem legyenek, minden előfutamban, elődöntőben, és döntőben is. Nem lehetetlen, de nagyon összeszedett munka kell. Felkészítettük az autót Máriapócson, úgy, hogy a legjobb legyen a záró hétvégére, többek közt videó elemzések alapján. Nagyon kíváncsi vagyok, hogy hogy fog működni, mert most más elv alapján állítottuk be az autót. De biztos vagyok benne, hogy így is borzasztóan nehéz, és kemény hétvégénk lesz.

Hogyan ment az átállás a formaautóról? Mennyire volt nehéz?

Még mindig vannak elemek, amikkel küzdök.(nevet) Egyébként nagyon érdekes az ellenkormányzás például. A forma autóban, megszoktam, hogy azonnal le kell reagálnom mindent, a lehető leggyorsabban. Itt viszont, még mindig vannak olyan helyzetek, amiket nem veszek észre, és idő előtt akarok korrigálni, holott nem lenne szükséges. Ugye teljesen más egy ilyen autó, mint egy forma autó. Egy minimális sodródás, így is, úgy is van. És talán most érzem először azt, hogy teljesen mindegy, hogy meleg a gumi vagy hideg, már megszoktam az autót annyira, hogy teljesen otthonosan mozgok a ralikrosszban. Nem zavar meg az, ha nem olyan jó az idő, vagy kicsit billegősebb az autó, mert azért ezek a gumik kicsit azért ilyen eső gumis hatásúak, de ezeket már megszoktam így másfél év alatt, azt mondom. Nem volt könnyű, de sikerült.

A ralikrossz szereplés hol helyezkedik el a pályafutásodban? Úgy érzed ez lesz a pályafutásod csúcsa?

Én azt gondolom igen. Egy olyan állomás, amibe talán egy kicsit szkeptikusan kerültem be, de újraélesztette a motivációmat, ami a végére már eltűnt a forma autózásban, és egy fajta elkeseredettség volt. De mint ahogy mondtam, most újra motivált vagyok, és egy abszolút pozitív, több éves jövőképet látok, ami azt mutatja, hogy igen, mindenképp világverseny szinten szeretnék ezzel foglalkozni. Lehetőleg még több évig, én így képzelem el.

Mit gondolsz mi juttatott el erre a szinte, hogy hazánkban benne vagy a Top3 pilótában, Michelisz Norbi, és Kiss Norbi mellett?

Közülünk talán én voltam az első, aki nemzetközi porondra lépett. Majdnem Michelisz Norbival egy időben, ugye 2009-ben már teljes évet mentem a Formula Renault bajnokságban, és Michelisz pedig abban az évben lett Seat Európa kupa bajnok. És a rákövetkező volt egy nagyon erős év. Szerintem a médiában is, és az eredmények tekintetében is. Akkor a Renault F1-es programjának közelébe tudtam kerülni, harmadik lettem a bajnokságban. Ami mindenképp egy hatalmasat lökött előre. Akkor már túl voltam azon, mint ismerettség, mind a médiában, mint a szakágon belül, hogy honnan jöttem, mit csináltam eddig, miképp és hogyan. Mert már onnan indultam, hogy mit értem el, könnyebben mentek a tárgyalások, a csapattalálás, és ezek a dolgok. Ami fontos, hogy mi hárman voltunk azok, akik 2014-ben pályautózásban, nemzetközi szinten folyamatosan jó eredményeket értünk el, és emellett a tvben is egyre aktívabban voltunk jelen, mint szakértők. Ez segített szerintem hozzá, az eredmények mellett. Meg talán még az, hogy mindhármunknak volt hazai futama, ahova ki lehetett jönni értünk szurkolni, a Hungaroringre.

Mik a céljaid jövőre?

Ez még tárgyalás alatt van a támogatókkal. A legvalószínűbb az, hogy még egy ugyanilyen év, tehát teljes EB, és teljes Magyar bajnokság. Egy olyan forgatókönyvet is el tudok képzelni, hogy csak Európa bajnokság, és ha van mellette lehetőség, akkor egy két világbajnoki futamon is szívesen elindulnék. De ezt kevésbé látom valószínűnek. Ami biztos, hogy marad az autó, marad a csapat, és már több tapasztalattal, vághatunk neki a következő idénynek. Ha távolabbi célokat nézek, akkor pedig egy teljes világbajnoki szezonnak, nagyon örülnék, de ehhez még sok tapasztalat kell, és lépésről lépésre kell haladni…