Mindannyian ismerjük azt a hollywoodi sztorit, amikor a nagy öreg, a régi bajnok visszatér, hogy megmutassa, mit is tud. És bár kétkedve fogadják, mindenki úgy gondolja, hogy már semmi esélye nincs, mégis győz. Nagyon hasonlóra készül és készült a hétszeres magyar rali bajnok, Ifj. Tóth János is, akit a köztudatban csak ’’Janikaként" ismerünk. Sikerült vele és a kétszeres bajnok navigátorral, Szőke Tamással is beszélnem arról, hogy miért nem megy annyira idén, de arról is, hogy jövőre sikerülhet e a hollywoodi történetet a valóságba átültetni? Párhuzamos interjú, amely úgy készült, hogy a felek nem tudtak róla. Elnézést utólag is :-) 

 

A legutolsó versenyen, Fehérváron kiestetek. Mi történt?

Tóth János: Versenybaleset. Egy picit gyorsabban mentem a kelleténél, és nagyon felhordásos volt már az út. Nem tudtam a tiszta nyomban tartani az autót, rácsúsztam a murvára, és onnantól kezdve nem tudtam uralni az autót, lecsúsztunk az útról, és egy betonfal fogott meg minket, és kitört a futóműve az autónak, nem tudtunk lejönni a gyorsaságiról.

Szőke Tamás: Igazából, azt kell mondanom, hogy egy fatális véletlen. A 8. gyorsaságin volt egy csúszás, egy 20 percet kellett várnunk, és a Botka Dávid szólt, hogy gáz van a jobb első leeresztett. Dávid nagyon rendes volt, innen is köszönet érte, adott egy pumpát, de nekünk már rajthoz kellett állnunk, úgyhogy csak 3-4 fújást tudtam belenyomni. És sajnos a harmadik kanyarban már kaptunk is egy defektet. Itt rengeteg időt elbuktunk, és azt kell mondjam, hogy sajnos, itt mentálisan összedőltünk. És valahogy az utolsó előtti gyorson egy féktáv nagyon poros volt, megcsúsztunk és kiütöttük a futóművet. Nagyon sajnálom mert rendkívül jót csatáztunk a Herczig Norbiékkal, űridőket mentek ők is és mi is, annak viszont örülök, hogy sikerült megszorítanunk a bajnokot.

Idén nem megy annyira a csapatnak, csak hetedikek vagytok összetettben, ez minek köszönhető?

T.J.: Összetett dolog ez. Az a helyzet, hogy sok sajnos a nem értékelhető versenyünk. Mindjárt az első futamot egy nullázással kezdtük, egy motorhibának köszönhetően. Aztán Miskolcon sokat javultunk, ott sikerült szerezni egy második helyet, ami még aránylag jó eredménynek számít. Viszont a következő két murvás versenyen, Szombathelyen, és Veszprémben nagyon hátul végeztünk, csak két abszolút hetedik hely jött össze. És emiatt kevés a pontunk, most megint nulláztunk.

SZ.T.: Ebben az évben valamilyen oknál fogva, nincsen szerencsénk. Persze, ez egy technikai sport, nem lehet erre fogni. De technikai hibák, az autó murván nem az igazi, de én most úgy érzem, hogy aszfalton megtalálta egymást az autó és a pilóta. Megvan a bizalom is, és én is ott fogok segíteni ahol csak tudok.

PEUGEOT 208 T16 R5 - AZ AUTÓ

MOTOR
Típus:                                 EP6 CDT
Beépítés:                           elöl keresztben
Lökettérfogat:                 1598 cm3
Hengerszám:                    4
Teljesítmény (DIN LE):   280, 6000/percnél
Nyomaték (Nm):              400, 2500/percnél
Max. fordulatszám:         7500/perc
Befecskendezés:              Magneti Marelli nagynyomású, közv.
Szívócső:                           egy fojtószelepes
Szelepszám:                     16
ERŐÁTVITEL
Mód:                                  összkerékhajtás
Tengelykapcsoló:           kéttárcsás
Sebességváltó:                ötfokozatú, szekvenciális
Differenciál:                    két darab önzáró
ALVÁZ
Felépítés és anyag:         önhordó + bukócső
Első futómű:                    MacPherson
Hátsó futómű:                 MacPherson
FÉK / KORMÁNY
Első fék:                           Alcon 4 dugattyús  Ø 300 (murva) 355 (aszfalt)
Hátsó fék:                         Alcon 4 dugattyús  Ø 300 (murva) 355 (aszfalt)
Kormány:                          hidraulikus szervokormány
Kerék:                                alumínium egyrészes 8''x18'' (aszfalt) / 7"x15" (murva)
Aszfaltos gumi:               225x40x18
Murvás gumi:                  215x65x15
MÉRETEK
Hosszúság:                       3,962 mm
Szélesség:                         1,820 mm
Tengelytáv:                       2,560 mm
Minimális súly:                1,230 kg (aszfalt) / 1,230 kg (murva)

 Miért nem olyan jó ez az autó murván, mint a többi?

T.J.: Két variáció van, vagy az autónak rosszak az adottságai a murvás szakaszokon, vagy én nem tudom ezt a gyengébb adottságot jól kezelni. Igazából még mi is vizsgálgatjuk ennek az okait, az tény, hogy érzésem szerint, sokkal többet megyünk keresztbe, mint kéne, és viszonylag már kis sebességnél is van az autónak egy keresztbefordulási hajlama, én azt gondolom ezért. Bár, amikor tiszta nyomban megyünk akkor egészen jól kezelhető a kocsi. Akkor vannak problémák, amikor rosszak a tapadási viszonyok, esős, saras úton, vagy amikor még a többi versenyautó nem tisztította még le a pályát.

SZ.T.: Úgy gondolom, hogy technikailag többet kellene fejlődni, a Peugeot motorsport, túlságosan a Dakarra koncentrál. Az én privát véleményem az, hogy többet kellene foglalkozni az R5-ös autóval, ez látszik a vb-n, és az Eb-n, is, ez a márka sajnos nem tud beleszólni ezekbe a kategóriákba. Aszfalton nincsen baj, ez látszik minden eredményen, a murván valamiért nem úgy működik ez az autó, ahogy kell.

Mik lehetnek a célok még idén? Herczig Norbert már bajnok, nektek mi az az eredmény, ami reális lehet?

T.J.: Van három futamunk vissza, Kassa, Pécs, és Ózd. Jó lenne minél előbb végezni, szeretnénk ezeket a futamokat megnyerni. Ez lehet egy cél. Nagyon sok balszerencse ért minket eddig. Remélem véget ér ez a pechszéria, és jó futamokat fogunk tudni hozni.

SZ.T.: Ezt most nagyon nehéz megmondani, bár a csapat azt mondja, hogy még bármi történhet, hiszen az előttünk lévőek, úgy vannak előttünk, hogy nekik nincs mínuszos futamuk. Most úgy tűnik, hogy nagyok a különbségek, de ha nekünk nincsenek a nullás futamaink, sokkal előrébb lennénk. Az év elején szerettem volna eggyel feljebb lépni, most már azt mondom, hogy jó lenne a TOP5-ben benne lenni. Meglátjuk. Át kell gondolni a dolgokat, és nagyon koncentrálni Kassára.

Mi kell ahhoz, hogy jövőre újra titeket lássunk a dobogó tetején?

T.J.: Én azt mondom, hogy lassan kezd összeállni ez az autó. Én is egy bizonyos szintig kiismertem. Az első hely az mindig egy picit nehéz, hogy tudj futamot nyerni, nagyon sok mindennek össze kell jönni, annyi a lényeg, hogy egy jó nagy adag szerencse is kell. Mert számos olyan helyzet van egy verseny alatt, ami azon is múlik. Ha beesel az árokba, az is lehet, hogy feladod a versenyt, de az is lehet, hogy már egyből visszajössz az útra…

SZ.T.: Meg kell várni, a következő három versenyt, most még erről korai beszélni, akkor okosabbak leszünk.