Vinales Rossi Moto GP Yamaha csapattárs rivális suzuki 2017

Legalábbis ezt állítja a spanyol mérnöke, Ramon Forcada. Aki kihangsúlyozta, nem lesz különbség a két versenyző között a technikai fejlesztésekben és minden erejével azon lesz, hogy ez így is maradjon és a spanyol minden lehetőséget megkapjon.

 

Vinales a hónap elején mutatkozott be hivatalosan mint a Yamaha versenyzője az új 2017-es YZR-M1-es motor Madridi bemutatóján. Itt nem csak egyedül szerepelt, megjelent mellette Valentino Rossi is.

A korábbi Suzukis egyébként nem csak azzal a kihívással kell megküzdjön, hogy egy élő legenda lesz a csapattársa, hanem azzal is, hogy új mérnöke lesz. A korábban már említett Ramon Forcada, aki Jorge Lorenzo mérnöke volt 2008 óta. Tehát nem szűkölködik tapasztalat terén.

Vinales Rossi Moto GP Yamaha csapattárs rivális suzuki 2017

Forcada nem hisz abban, hogy a japán gyártó előrébb helyezné Rossit csak azért mert több tapasztalata van. Azt mondta, hogy a Yamaha mindig egyformán kezelte a pilótáit, miért lenne most ez másképp?

A spanyol mérnök azt is hozzátette, hogy a 2016-os év végén Lorenzo és Rossi két teljesen különböző motorral ment. Ez is bizonyítja, hogy Vinalesnek meg lesz a lehetősége arra, hogy a saját irányába induljon el a fejlesztés terén és ő maximálisan bízik benne.

Vinales Rossi Moto GP Yamaha csapattárs rivális suzuki 2017

Ami számomra egyértelmű az az, hogy a két versenyzőnek ugyanolyan megállapodása van, szinte semmiben sem különböznek.

Én 2008 óta vagyok a Yamahánál és ez idő alatt egyszer sem volt második számú pilóta kinevezve. Ennek köszönhetően mindkét pilóta szavára ugyanannyira hallgathattunk és nem kellett szelektálni.

A bizonyíték az, hogy tavaly a két versenyző teljesen más motorokkal fejezte be az idényt. Jorge motorja más karosszériát, lengőkart, kipufogót és első felfüggesztést használt mint Valentinoé.

Ez persze nem azt jelenti, hogy két 100%-ban különböző motort használnánk. Ez alatt annyit kell érteni, hogy a pilóta azokat a dolgokat választja ki, amiket ő szeret. Ha Valentino és Maverick is más karosszériát szeretne akkor azt használhatják majd ami nekik jobban fekszik.

Ebben nagyon nagy szerepe van a csapatnak. Mindig azt adják a motorosnak amit ő szeretne attól függetlenül, hogy az a másik motorra passzol e. Sosem erőltették azt, hogy olyan alkatrészeket használjunk amit nem szerettünk volna.

Az alkalmazkodás Vinales sikerének kulcsa

Vinales futotta a legjobb időt a tavaly novemberi valenciai teszten és arról is szóltak a hírek, hogy a Yamaha privát tesztjén is hasonlóan jól szerepelt. Habár hivatalos időket nem közöltek…

Vinales Rossi Moto GP Yamaha csapattárs rivális suzuki 2017

Forcada úgy érzi, hogy Vinales a gyors alkalmazkodásának köszönhetően nyújtott ilyen jó teljesítményt. A 22 éves spanyol máris lenyűgözte a mérnököt azzal, hogy ilyen kevés idő alatt mennyire összeszokott a motorral.

Ez alatt a kis idő alatt Maverick már kipróbált rengeteg alkatrészt és egyértelművé tette, hogy melyik karosszériát kedveli jobban, melyik a legjobb lengőkar számára és mi a véleménye a motorról.

Remekül tud alkalmazkodni a motor minden apró részletéhez ami azt jelenti, hogy így nem pazaroljuk feleslegesen az időt. Például mikor megemeljük az ülésmagasságot mert a motor szerintünk úgy jobb, akkor nem rinyál, hanem egyszerűen csak hozzáidomul az adott szituációhoz.

Már akkor tudta, hogy mi a különbség a Suzuki és Yamaha között mielőtt felszállt volna a motorra. Nem hittem volna, hogy ennyire egyértelműen képes lesz rá de megcsinálta. És mindezt úgy, hogy csak másokat követett a pályán.

Nem volt 100%-ban igaza de majdnem igaza volt. Ezért van az, hogy vele a kezdettől fogva úgy éreztem, hogy nem a nulláról indulunk.

Vinales Rossi Moto GP Yamaha csapattárs rivális suzuki 2017

Vinalest is megkérdeztük, hogy mit vár a jövőjétől?

A Suzuki volt a legjobb hely arra, hogy kinődd magad azzá, aki ma vagy?

Ha az idei motorral mehettem volna tavaly, akkor valószínűleg még jobban versenyeznék. De az rendkívül fontos volt, hogy nyugalomban készülhettem és tanulhattam. Nem volt eredmény kényszer, hatalmas elvárások, amik miatt több hibát is vétettem volna.

Az ugrás akkor jött, amikor már többször tudtam versenyezni a legjobbak ellen. Ki tudja, ha tavaly is ezen a motoron ültem volna, akkor idén harcolhattam volna a bajnoki címért talán.

Korábban azt nyilatkoztad, hogy nagyon vágysz arra, hogy tanulhass a leggyorsabbaktól. Mit sikerült tanulni tőlük?

Különösen érdekes volt megfigyelni, hogy hogy működik a motorjuk. Például: Egyik hétvégén nem volt jó a kigyorsításunk, küzdöttünk vele és arra összpontosítottunk. Közben pedig az volt a baj, hogy túl korán fékeztünk és ott vesztettünk időt. Amikor az élmezőnyben mész, akkor látod meg, hogy hol veszíted a legtöbbet.

Arról is beszéltünk, hogy hogy rajtolnál, ha az első sorból indulhatnál. Hogy képzelted az első kanyarokat az élről?

Nagyszerűen kapom el a rajtot. Legalább is így képzeltem el. Nagyon agresszívnak kell lenned, hogy előre tudjál keveredni, de ha onnan indulsz, akkor meg kell védeni a pozíciódat. A rajt az egyik legkritikusabb pontja a futamnak. Sok helyet lehet nyerni viszonylag könnyen. Utána az előzés már más tészta.

Hányszor kaptál figyelmeztetést az előtted álló nehézségekről és a Rossival való közös munkával kapcsolatban?

Az egyetlen dolog, ami változik, hogy a Yamaha lesz a csapatom és a célok is mások lesznek. A csapattárs szerepe egy viszonyítási alap, hogy fel tudjad mérni hol tartasz és milyen szinten vagy hozzá képest. Egyértelmű, hogy első sorban őt kell legyőznöm.

Nincs benned extra nyomás azzal kapcsolatban, hogy Lorenzot kell helyettesítened és Rossihoz fognak mérni az emberek?

Igazából Aleix (Espargaro) is igen kemény rivális volt. Tavaly mindig ott volt a közelemben és olyankor 200%-ot kellett beleadnom.

Mi a következő lépés számodra?

Egy új csapathoz kerülök, akiknek nagy tapasztalata van és nekem ez hiányzott. Az egész csapat és a technikai stáb segítsége óriási lökést ad a következő szezonra. Nagy segítség ez és tényleg hálás vagyok a lehetőségért. Most már tudom milyen elől motorozni és akár végig harcban lenni a győzelemért. Szeretnék küzdeni a bajnoki címért jövőre!