A 6. Selyemút-rali a Vörös térről indul, a cél pedig Pekingben lesz, de amelyik egység és versenyző eljut odáig, annak több mint 10.500 km-et, benne majd 6000 szelektív szakaszt, versenykilométert kell majd megtenni a július 8-i rajtot követőn. Igen kemény 15 nap vár a magyar résztvevőkre, Szalay Balázsra és Bunkoczi Lászlóra valamint a Kovács Miklós és a Fazekas Károly vezette kamionos egységekre. Amit már előzetesen is tudni lehetett, hogy a verseny megújul, két év szünet után kerül ismét megrendezésre. Az Oroszországból rajtoló esemény, Kazahsztánt érintve Kínában ér véget.

 

Mi azonban egyelőre még Magyarországon értük utol Szalay Balázst, az Opel Dakar Team vezetőjét, aki arra a kérdésre, hogy hétvégén mit csinált, még a sokak által teljesen érthető és kézenfekvő „a Balatonnál voltam“ választ adta, de utána kiderült, hogy a lehető legjobb időpontban érdeklődtünk a Selyemút-ralira készülő pilótánál.

- Most hol vagy?

- A műhelyben, készülünk, mert most indul a felszerelés Oroszországba.

- És ez mit jelent, mi indul pontosan Moszkvába?

- Indul a kamion, a versenyautó és a sajtóautó, most délután négykor már elindulnak a műhelyből. Szóval az utolsó pakolási tevékenységek zajlanak, hogy mi hiányzik és mi nem hiányzik belőle.

- Ilyenkor sok múlhat egy esetleges feledékenységen?

-Persze! Ezért ilyenkor mindenki összerakja, összerendezi a gondolatait, hogy kinek mi jut még eszébe, hogy mi az ami hiányzik és mi nem.

- Olyan már történt, hogy nagyon fontos dolgot otthon hagytatok?

- Volt már olyan, hogy egy szett lengéscsillapítót úgy küldtünk ki futárszolgálattal magunk után, amikor már elment az autó.

- És ilyenkor ki fizeti a számlát?

- Én, de szívesen elküldöm neked, ha gondold. :-)

- De nem hárítottad át valakire, mert azért nem biztos, hogy ez a te feladatod.

- Alapvetően az én feladatom, mert nagyon sok mindenre van szükség, körültekintőnek kell lenni és úgysem vállalja más. Hiába van rutinom, azért még ennyi versenyzéssel töltött év után is mindig akadnak hiányok. Ezért bővítjük a listát évről-évre, ami felmerül, azt rávezetjük. Az indulásnál próbálunk végig menni azokon az alkatrészeken, szerszámokon és egyéb dolgokon, amire szükség van, hogy minden meglegyen.

- Az Opel Dakar Teamnek hány tonna egy ilyen versenyre a felszerelése?

- Mindennel együtt szerintem négy tonna felett van a felszerelés. Így megy ki lábon Moszkvába. A 6x6-os kamion húzza trélert, rajta a versenyautót, a rajtnál leteszi és jön a szervizúton velünk, aztán a célnál feltesszük rá megint az autót. Utána indulnak el a fiúk, Pekingből haza Budapestre.

- Kimondva sem hangzik rövidnek. Mennyi idő alatt ér ki Moszkvába a felszerelés?

- Az a baj, hogy Moszkvába elég gyorsan kiérnének a fiúk, ha nem lenne olyan lassú a határ, amilyen. 24 óra lenne nagyjából az út, de így kétszer 10 órát rá kell számolnunk, szóval, ha minden passzol, akkor kb. 48 óra alatt érnek ki az orosz fővárosba. Mi Bunkoczi Lacival 7-én utazunk a csapat után.

- Milyen lesz ez a Selyemút-rali?

- Fogalmunk sincsen, hiszen ez egy teljesen új útvonal. Új verseny. Soha nem voltunk még a Góbi sivatagban, úgyhogy ez most egy igazi rejtély, egy titokzatos verseny a számunkra is. Még autóverseny sem voltan a sivatagban, mert a kínai állam nem engedte.

- Hogy sikerült mindezt elérniük a szervezőknek?

- Bravúrral, nagy bravúrral!

- De minden sivatag egyforma, nem? Vagy nem ugyanolyanok a sivatagok?

- Azért nem ugyanolyanok, nem. Az Atacama-sivatag sem olyan, mint a Szahara, illetve teljesen más mint a Közel-Keleten látott sivatagok, az Abu-Dhabi Dessert Challange-n. Sőt, az egyiptomi sivatag is más, mint a marokkói vagy a mauritániai sivatagok. Van ahol fehér a homok, van ahol sötét, van ahol fekete és van ahol sárga, világos és még sorolhatom, tehát mindenféle sivatag létezik. Az igazság az, hogy megmondhatatlan, hogy melyik homok a puha és melyik a kemény. Láttam én már olyan sötét, sárga homokot, ami olyan puha volt, hogy alig tudtunk kijönni belőle, pedig alapvetően, amikor a Szaharában egy kicsit sötétedik a sárga homok, akkor az azt jelenti, hogy egy kicsit keményebb és könnyebb szakasz vár ránk. Elég nehéz megmondani, hogy melyik sivatag milyen.

 - De először a vörös szinnel kell megbarátkoznotok Moszkvába, ugye?

- Azzal elég rövid ideig kell megbarátkoznunk, de azért a Vörös téri rajtceremónia emlékezetes szokott lenni. Fantasztikus a díszlet, elvileg maga Vlagyimir Putyin rajtoltatja a teljes mezőnyt. Egy szelfit biztos csinálok majd vele. Egyébként tényleg impozáns a hely, ráadásul a Luzsnyiki stadionban van a gépátvétel Moszkvában, és a befutónál a Madárfészekbe, a pekingi olimpiai stadionba érkezünk majd, ahol 2008-ban az emlékezetes nyitó és záróünnepségek voltak. De áthajtunk a Tienanmen téren és a Kínai nagy falon is keresztül fogunk menni a 10.700 km-es táv alatt. Rengeteg olyan látnivaló mellett is elmegyünk, amely nem csak versenyzőként, turistaként is érdekes. Hogy mennyi időnk lesz nézelődni, az más kérdés.

- Említetted a távot. Nagyon hosszú lesz a verseny.

- Majdnem két Dakar rali hosszúságú, igen. A szelektív szakaszok is 6000 km-nél hosszabbak. Nem lesz egy sima verseny.

 - Hogy sikerült egy ilyen versenyt összehozni? Oroszország, Kazahsztán és a Kínai Népköztársaság, te mint üzletember, miként látod, mi volt a közös hang?

- Azt gondolom, hogy tényleg nem volt egyszerű összerakni ezt a versenyt. Egy picit benne voltam szervezésben, így hallottam több olyan problémát, amivel a szervezők szembesültek. A kínai tartományoknál pl. nehéz volt megoldani, hogy ne kérjenek útlevelet, amikor az egyik tartományból a másikba átmegyünk. Teljesen mások a szabályok országonként, tartományonként. Mindenhol más volt a koncepció, nagyon nehéz volt a szervezés.

- Ez mennyire sport, mennyire gazdasági és mennyire politikai esemény?

- Szerintem ez a verseny mutatja, hogy miként és mennyire próbál a két ország, mármint Oroszország és Kína együttműködni, közeledni egymáshoz. A sportdiplomácia segítségével közösen rendez ez a két ország egy versenyt. Szerintem ez sok mindent elárul.

- Mennyire lesz erős a mezőny?

- Sebastien Loeb-öt megverjük, tehát vele nem is számolunk. Mellette azonban sok öreg sivatagi róka itt lesz a versenyen, Peterhansellel kezdve, Nani Román keresztül és még sorolhatnám, mindenki ott lesz Moszkvában a rajtnál Három Peugeot gyári versenyautó, hét Mini, Toyoták, a Ford gyári csapat. Ak számít azzal találkozni fogunk. Az m1-en és az RTL-en nem véletlenül számolnak be a versenyről, versenyünkről. A sajtóautóban ott lesz mind a két televíziós társaság stábja, akik megmutatják majd, hogy mi történik a versenyen és mi történik velünk.

- Hányadik sivatagi versenyed ez? Számolod?

- Nem. Fogalmam sincs.

- 1996-ban indultál először a Dakaron. Még mindig élvezed?

- Nagyon. Főképp az ilyen nagy versenyeket. Valójában a kalandvágyamat csillapítom az ilyen eseményekkel.

- A veszély nem érint meg soha? Volt baleseted neked is, Lacinak is. Azért ez kőkemény autósport, ahol történhet ez-az. 

- Nem jut eszembe, hogy veszélyes lehet. Inkább az jut eszembe, hogy igazi versenyzés. Olyan helyeken megyünk, amelyek áthatolhatatlannak tűnnek és mi mégis átmegyünk rajta. Nem a járt utakon, hanem bele a semmibe. Kreatívan, magunk alakítjuk a saját utunkat. Ezt szeretem!

- Az Opel Mokka jól van?

- Jól, köszönöm szépen. Éppen most áll fel a trélere. Kellett vele dolgozni, mert amikor Bábolnán buktunk az ob-futamon, akkor nagyon összetört. Szinte teljesen új a versenyautó. Jó a hangja, dübörög a szíve! A 6.2-es motor a régi fényében tündököl. Felépítettük, olyanra, mint amilyen két éve volt.

- A te vállsérülésed a múlté? Életed legnagyobb bukásán vagy azért túl.

- Már a múlt, igen, de azért még dolgoznom kell, hogy teljesen rendben legyen.

- De fogod bírni a versenyt?

- Remélem, hogy igen.

ODTs