Gondolkodott már, hogy néhány kivételtől eltekintve miért a férfiak uralják az autó és motorsportokat? Talán Marta Garcia ezen változtathat. Sokak szerint a 21.század legtehetségesebb női autóversenyzője cseperedik fel a szemünk láttára. Garcia még csak 16 éves, de már a Ferrari érdeklődését is felkeltette. A következőkben szó lesz az eddigi női ígéretekről, Garcia karrierjéről és kitekintünk a jövőbeli tervekre is. 

 

A közelmúltban egyre több és ígéretesebb női versenyzők tűnnek fel az együléses versenyzés világában. Talán a 2000-es évek változást hoznak a nők és az autó-motorsportok tekintetében is. Egy igazi sztárra még várnunk kell…

A két legígéretesebb hölgy Beitske Visser és Tatiana Calderon, akik ebben a szezonban a Formula 3.5 és a GP3 mezőnyében értek el stabil eredményeket. Egyelőre azonban nem tartoztak konstans módon az élmezőny tagjai közé.

Németország leendő csillaga Sophia Floersch próbaszezont futott az ADAC Formula 4 szériájában. Neki sem voltak kiemelkedő eredményei és főként a szenvedés jellemezte a szezonját a tapasztaltabb versenyzők ellen.

De az ígéretek továbbra is gyakoriak a lányoknál. Marta Garcia spanyol földről robbant be üstökösként az együléses autók mezőnyébe. Sokan úgy tartják a 16 éves tinédzserről, hogy az eddigi legígéretesebb tehetség az elmúlt évtizedben. Az előző évben megnyerte a CIK-FIA Academy szériáján túl a KFJ osztályt a Trofeo delle Industrie kupán belül. Többek között olyanok nyerték még meg ezt a bajnokságot, mint Lewis Hamilton, Marco Wittmann, Antonio Giovinazzi, valamint Daniil Kvyat. 

Idén továbblépett egy kategóriát a CIK-FIA OK Európa Bajnokságon, ahol 4. lett összetettben, habár ő ezt tragédiának írta le. Az utolsó fordulóban Genkben nagy érvágás érte a bajnokságban és sokat küzdött a gokarttal is.

Gokartból az autóba

Egészen szeptemberig nem került sor Garcia F4-es debütálására. Aztán eljött a nagy nap. Valenciában a Drivex csapat adott neki lehetőséget. Navarra-ban már ott volt az előszezonban a tesztek során.

 „Úgy volt tervben, hogy szezon elejétől kezdve az F4-ben szerepelhetek.” –magyarázta Garcia. „Nem tudtuk azonban, hogy a spanyol bajnokság elég erős lesz-e, hiszen új szériáról beszélünk. Viszont nem volt meg a költségvetésünk az ADAC-ra vagy az olasz F4-hez.”

 „A váltás a gokartból autóra nem okozott kifejezetten agy gondot, de azért furcsa volt. Volt alkalmam tesztelni néhányszor a Koiranen GP-vel, de nem túl sokat. Három hónapja nem ültem autóban, amikor eljött az első verseny ideje.”

 „De az igazán nagyszerű, hogy az utolsó 4 fordulón részt vehettem, mert így már több tapasztalatom van autókkal és a következő évben jobban teljesíthetek”

Papíron semmi extrát nem teljesített: 11 versenyből 5. volt a legjobb helyezése, amit 5 alkalommal ért el. De ha azt nézzük, hogy 2017-ben teljes szezont szeretne teljesíteni Marta Garcia, akkor ez igazán bizalomgerjesztő.

 „Az előzetes ötletünk az, hogy induljunk az F4-ben de ez nagyon nagyban függ a költségvetéstől. Ha sikerül összegyűjteni a megfelelő összeget, akkor indulhatnánk a francia sorozatban, vagy akár a spanyolban is, de az SMP (Észak Európai) széria sincs kizárva.”

 „Jelenleg úgy érzem, hogy az ADAC-hoz, vagy az olaszhoz nincs meg a kellő tőke. Sokkal drágábbak a költségek a csapatoknál. De a Koiranen segít a költségekben, így a spanyol és SMP nagyobb valószínűséggel jöhet szóba.”

Az F1-es álmok

Garcia lehetőségei viszonylag jók arra, hogy ő legyen 40 után az első nő, aki Formula 1-es futamon indul. Felkeltette ugyanis a Ferrari érdeklődését, akik meghívták a téli tesztekre tavaly télen. Több másik fiatal tehetség társaságában vehetett részt egy három napos programon.

 „Az első nap főleg a fizikai munkára fókuszáltunk. A másodikban a szimulátor vette át a főszerepet. Ezt nagyon élveztem és ezt egészítettük ki néhány játékkal, amik a reflexeinket mérték fel. Az utolsó napot a pályán töltöttük déltől. Mindegyik pilótának fél nap jutott a pályán, de természetesen a pályarajzot megtanultuk már a szimulátorból. Egészen fantasztikus érzés volt kigurulni az aszfaltra.”

 „Természetesen a cél, hogy eljussak a Formula 1-be és nyerni is tudjak ott.” –tette hozzá Garcia, aki azt reméli, hogy akár már 4 év múlva sikerülhet elérni a célját. Arra a kérdésre, hogy melyik jelenlegi versenyzőre néz fel a következő választ adta:

„Max Verstappent kedvelem. Számomra ő most a legjobb versenyző az F1-ben. Tetszik a vezetési stílusa és az agressziója. Amikor elkezdtem gokartozni versenyszerűen, akkor Fernando Alonso volt a hős. Még mindig úgy vélem, hogy nagyszerű versenyző, de a McLarennel nem teljesít túl fényesen. Még mindig kedvelem, de Max közelebb áll hozzám. Aztán ott van még Lewis Hamilton és Danica Patrick is.

Az F1-es álomhoz Simona de Silvestro állt talán legközelebb, de a nézeteltérése a Sauberrel nem segített a vágyain. Meg tudja törni a sorozatot Garcia? Nos, az FIA Women in Motorsport (Nők a Motorsportban) bizottság elnöke Michele Mouton szerint van rá esély.

„Biztosan állítom, hogy Marta nagy dolgokra lehet képes a jövőben. Kiemelkedően teljesített a gokartosok között és még mindig nagyon fiatal. Úgy gondolom, hogy igazán ígéretes.”

Mouton szavai természetesen eljutottak az ifjú titánhoz. Garcia a következőket jegyezte meg a hozzá irányuló kedves szavakhoz: „Nagyon boldog vagyok, hogy ezeket mondta. Nem is gondolná az ember, hogy mennyi motivációt lehet egy-egy ilyen nyilatkozatból meríteni. Ebben az évben különösen sokat segített nekem, így tehát roppant hálás vagyok neki mindenért.”

Vitézség és bátorság. Két olyan fontos tulajdonság, ami megmutathatja egy versenyző jövőjét akár már a gokart mezőnyben is. De előre mutató lehet a hosszútávú karrier szempontjából is. Ha csak ezeket nézzük, Marta Garcia a legígéretesebb női versenyző a piacon.

Hogy megvan-e az akarat benne, hogy kijárja a Formula 1-ig vezető utat megint egy más kérdés. Ráadásul ami a férfiaknak is sokszor gondot okoz: az anyagiak. Egy viszont biztos. Ha egy olyan tehetséges versenyző, mint Garcia nem tudja elérni a célját, akkor kezdhetünk tanakodni, hogy vajon melyik lánynak fog sikerülni. Na és mikor…?

 

(a marca.com és a motorpsort.com alapján)