Helio Castroneves mindig barátságosan és szívesen válaszol a korával kapcsolatos kérdésekre. De mivel nem csökken a sport iránti szenvedélye, nem csoda, hogy ilyen lazán veszi a kérdést. Ahelyett, hogy csak egyszerűen annyit mondana, hogy nézzétek meg az utóbbi évek eredményeit, amiket elértem.

 

5 évvel ezelőtt, mikor 36 éves volt, egy nagyon rossz szezont futott az IndyCarban, a saját mércéi szerint is. Az év végére a tizenegyedik helyet sikerült megszereznie a bajnokságban. A sokk és a szomorúság miatt, amit Dan Wheldon halála is okozott Castroneves dönthetett volna úgy, mikor feltette magának a kérdést, hogy megéri e ezt csinálni, egyszerűen azt mondja, nem…

Amellett, hogy az eredményei sem voltak megfelelők, nagyon sok pályán elszenvedett és okozott balesete is volt.

Eléggé olyan volt a szezonja, mint a Tom Cruise féle Mint a Villám c. filmben, amikor a csapatfőnök karaktere behajol a boxban Cruise felé és azt mondja neki a safety car alatt.

Még mindig sárga zászló alatt vagyunk, azt akarom, hogy hajts ki és menj neki a biztonsági autónak!

A biztonsági autónak?

IGEN!

Miért menjek neki a biztonsági autónak?

Azért mert minden más istenverte dolognak neki mentél már! Azt akarom, hogy tökéletes legyél!

A probléma az volt, hogy csapattársa, Will Power kitanulta a ballábas fékezés minden részletét, 2010-ben. Ez után jöttek a már csak kétpedálos autók, aminek köszönhetően Power előnybe került. Castroneves érezte, hogy neki is alkalmazkodni, változtatni kell a helyzeten, különben nem lesz versenyképes. Ez okozott döccenőket, baleseteket és a legrosszabb szezonját, amit a Penskenel teljesített 2000 óta. Elég volt, be kell fejeznie, mondták a kritikusok és szakértők 2011 végén.

Helio viszont rájuk cáfolt, a lehető legkeményebb módon. A 2012-es első futamot kapásból megnyerte, így ő lett az első futamgyőztes az új DW-12-es autók történetében. A szezonja is sokkal harmonikusabb volt, és negyedik helyen végzett a bajnokságban. Azóta pedig kétszer lett második, egyszer harmadik és egyszer ötödik az évvégi elszámolásban. Ez idő alatt négyszer győzött, tizenkilencszer állt dobogón és tizenegyszer állhatott az első rajtkockában. Más szóval: még mindig gyors, és folyamatosan ott kopogtat a győzelem ajtaján, szezononként jó párszor.

Mostanában viszont nem igazán sikerült a győzelem közelébe kerülnie. Legutoljára 2014 júniusában nyert. Szóval a kritikusok újra elkezdték a kételkedést, de Helio úgy érzi, hogy a körülmények áldozata lett.

Nagyon frusztrált voltam, hogy nem sikerült nyernem se idén, se tavaly, de úgy érzem, hogy megmutattuk tudunk nagyon gyorsak is lenni. Csak annyi kell, hogy minden összejöjjön egy napra. Még mindig hiszek benne, hogy összejön. Mivel megteremtjük a lehetőségeke, és kitartóan hajtunk előre.

 

Én és a csapat is azon dolgozom, hogy jobbak legyünk. Tavaly az első-második-harmadik helyen végeztünk a Penskevel. ami nagyon jól jött a tulajnak, Roger Penskenek a csapat 50. évfordulóján. De többet akarok, még mindig. Úgy érzem ezek az évek arra voltak jók, hogy rengeteget tanultam, és fejlődtem.

Én mindig úgy fogtam fel, hogy a kor csak egy szám. Tudom, tudom ez egy baromi nagy közhely, de az én esetemben ez az igazság. Ha nem így gondolnám, már nem versenyeznék.

A most 41 éves brazil, a tökéletes hajjal, és a kamerák előtti lazaságával, a fura humorával, elmondta, hogy csak azt kívánta amikor legutoljára beszélt a Kapitánnyal, hogy még folytathassa a karrierjét.

Egyszerűen csak imádom amit csinálok. Tényleg ember, ez így van. Mondtam Rogernek, hogy nagyon jó, hogy ilyen kapcsolatunk van, és még nagyon sokáig képes leszek arra fókuszálni, hogy a lehető legjobb legyek. Valamikor majd abbahagyom, de még mindig túlságosan szerelmes vagyok a versenyzésbe.

Amellett, hogy szerelmes vagyok, még mindig úgy érzem benne vagyok a ritmusban. Nagyon izgatott vagyok a jövő évvel kapcsolatban, mert szerintem a Penske 2017-ben még erősebb lesz, mint idén. Nagyon jók az alapjaink, és sokat tanultunk 2016-ban. Most csak az lebeg a szemem előtt, hogy megnyerjem az Indy500-at, és utána bajnok legyek.

Más lesz a dinamika jövőre, mert Juan Pablo Montoya helyét átveszi Josef Newgarden, a 2-es autóban. De nem lesz könnyű dolga, hiszen ott lesz mellette Castroneves, aki már a 20. szezonját kezdi majd az IndyCarban, és a 18.-at a Penskénél. Olyan csapattársai voltak már, mint Montoya, Ryan Briscoe, vagy az IndyCar jelenlegi bajnoka Simon Pagenaud. De egyikük sem tudta megingatni Castronevest abban a hitében, hogy még mindig jó pilóta.

Simon óriási munkát végzett idén, fenomenális szezonja volt. Will mindig jó, és most itt van Josef is. Az egyik teszten, amin már részt vettünk, Josef nagyon jól ment. Egyből megmutatta, hogy miért is őt igazolta a csapat, és jó csapattárs válik majd belőle. A jó hír az, hogy jól kijövünk egymással. Mikor más csapatnál ment, már akkor is olyan volt, mintegy jó szomszéd. Most már a mi házunkban lakik, így még többet lehetünk vele.

Visszatérve Simonra, sokan mondják, hogy nem érdemelte meg ezt a győzelmet… Ez nagyon nem így van, nagyon megérdemelte. Jövőre pedig az lesz a feladatunk, hogy minél jobban hajtsuk előre. Biztos vagyok benne, hogy tudja, bármikor megtudjuk verni. Ez jobbá fogja tenni a csapatot is.

Helio azt is elmondta, hogy hiába imádja a sportot, és viszi előre a szíve, nem fogja hagyni, hogy befolyásolja a döntésben, amikor érzi, hogy vissza kell vonulnia, még akkor se, ha a csapat megadná a lehetőséget a maradásra.

Tudom mikor kell abbahagynom, ebben biztos vagyok. Szeretek versenyezni, de nem akarok a vén fing lenni, aki csak azért van ott mert szeret ott lenni. Én akarok A szám lenni. Nem EGY szám a sok közül. Tudni fogom, mikor kell meghúznom a vonalat.

Hogy őszinte legyek, szerintem hamarabb fogom érezni, minthogy megmutatkozzon a köridőimen. Sokat beszéltem már visszavonult srácokkal, akik azt mondták, hogy az volt a legjobb érzés, hogy Ó hálisten vége van. Én ezt nagyon nem érzem, és még nem is fogom egy darabig szerintem…

( a motorsport.com interjúja alapján)