A tragédia mögött – nem technikai hiba okozta Salom halálát

A hétvégi Katalán Nagydíjon halálos balesetet szenvedő Luis Salom bukását nem motorja műszaki hibája okozta – áll a SAG Team hétfőn kiadott közleményében. A csapat elemzése szerint a pálya egyenetlensége miatt szűnt meg a tapadás.

Sokkolta a motorsport világát, hogy Luis Salom halálos balesetet szenvedett, amikor a Moto2-es géposztály Katalán Nagydíjának pénteki, második edzésén elvesztette uralmát motorja felett, és nagy sebességgel vágódott a gumifalnak.

Bár a tragédia után egyesek felvetették a műszaki hiba lehetőségét, a versenyző csapata, a SAG Team hétfőn részletes közleményben ismertette, hogy a telemetriai adatok alapján kizárható a technikai probléma. Az istálló azzal magyarázza a bukást, hogy Salom a 11-es kanyarból túl lassan gyorsított ki, a 12-esben pedig a szokásosnál később kezdett fékezni. Ez azért lényeges, mert azon a szakaszon a pálya egyenetlensége miatt a versenyzők már hamarabb felengedik a féket, a spanyol keze viszont végig a fékkaron maradt.

„Ebben a körben Luis 6 km/órával lassabban érkezett a fékezési ponthoz, mint a leggyorsabb körében – áll a SAG Team közleményében. – Az alacsonyabb sebesség miatt Luis kilenc méterrel később fékezett, hogy megfelelő sebességet érjen el a 12-es kanyarban. A kanyarbejáratnál azonban van egy bukkanó, amelyről minden versenyző tud. Az elnyújtott féktáv azt jelentette, hogy Luis az aszfalt egyenetlen szakaszán is fékezett, ellentétben korábbi köreivel, amikor már felengedte a féket. A tempója túl nagy erőhatást fejtett ki az első gumikra, a bukkanó miatt pedig tapadást is vesztett. Ez vezetett a tragikus balesethez.”

Az elemzésben részt vett a csapatmenedzser, valamint Salom főszerelője, menedzsere és csapattársa is, és hangsúlyozták, kérés esetén bárkinek megmutatják a telemetria adatait.

0 Tovább

A rali-vb közelebb Magyarországhoz, mint gondolnánk?

Akár már a következő szezonban elérhető közelgésbe kerülhet hozzánk a rali-vb mezőnye, a 2017-es versenyrendezésre ugyanis 13 új helyszín jelentkezett – köztük déli szomszédunk, Horvátország. A terjeszkedés régi célja az FIA elnökének, Jean Todtnak.

WRC-futam Budapesttől néhány száz kilométerre? Nem hangzik rosszul, és jelenleg úgy tűnik, mindez nem is elképzelhetetlen!

A brit Autosport értesülései szerint ugyanis az FIA azt tervezi, hogy alaposan felforgatja az eddigi versenynaptárat, és új, valamint visszatérő országoknak is lehetőséget ad a rendezésre. Eddig 13 ilyen jelentkezőről tudni: Abu-Dzabi, Észak-Írország, Oroszország, Törökország, Új-Zéland, Malajzia, Dél-Korea, Japán, Jordánia, Kanada, Chile, India és ami számunkra a legérdekesebb, Horvátország. Déli szomszédainknak ugyanakkor nagyon nehéz dolguk lesz, ha be akarják verekedni magukat a versenynaptárba, hiszen az FIA épp azt szeretné, ha több Európán kívüli helyszínen rendeznének futamokat, ráadásul a dúsgazdag riválisok biztosan nem sajnálják majd a pénzt sem a szervezésre, sem a lobbira. „Ez egy világbajnoki sorozat, a versenynaptárnak pedig ezt is kell tükröznie” – mondta korábban Jean Todt, az FIA elnöke, aki nincs megelégedve azzal, hogy a 14 versenyből tízet Európában rendeznek. A szövetség raliigazgatója, Jarmo Mahonen ugyanakkor arra is figyelmeztetett, hogy a naptár kibővítésére nincs lehetőség: „Megígértük a gyártóknak, hogy 14-nél nem rendezünk több ralit egy idényben, tehát nem járható út simán csak új helyszínekkel kiegészíteni a listát. Ugyanakkor az is világos, hogy cselekednünk kell, mert ha nem teszünk semmit, nem is változik semmi.”

Ami biztos, hogy nagy csata lesz a helyszínek között a rendezésért, és a közel-keleti országok egymást túllicitálva próbálják majd magukhoz édesgetni a WRC-t, ám ki tudja, lehet, hogy a vérfrissítés jegyében a horvátok is lehetőséget kapnak. A magyar ralirajongók pedig ennél aligha kaphatnának jobb hírt.

0 Tovább

Újabb Habsburg száguld a trón felé

Az utolsó magyar király, IV. Károly dédunokája, az osztrák színekben versenyző Habsburg Ferdinánd egyre jobb eredményekkel kelt feltűnést az autósport világában, melynek újabb ékes példája volt a Formula Renault 2.0-ban szerzett monacói pole és dobogó.

Jól csengő név, királyi vérvonal, ösztönös tehetség.

Ha csupán ezeket nézzük, Habsburg Ferdinánd útja szinte ki van kövezve a trónig, ám míg elődei különböző országokat és birodalmakat, ő az autósportot határozhatja meg a jövőben. A 18 éves királyi sarj legutóbb az európai Formula Renault 2.0 sorozatban villant meg, ahol pole pozíciót és dobogót szerezve bebizonyította, hogy erős mezőnyben is képes helyt állni.

Pedig az osztrák viszonylag későn, csupán 14 évesen kezdett gokartozni, mentora, a korábbi F1-es Alex Wurz segítségével azonban hamar belerázódott a versenyzés világába. Eleinte a hazai bajnokságokban ért el sikereket, majd külföldön – többek között Magyarországon – is elkezdte nyerni a versenyeket. Miután 2013-ban megnyerte a magyar, valamint az alsó-ausztriai bajnokságot, illetve második helyen végzett a közép-európai bajnokságban, a következő évben átnyergelt a formulaautók világába. Ekkor a Formula Renault 1.6 NEC-ben bontogatta szárnyait, a következő szezonban pedig már a Toyota Racing Seriesben, ahol két dobogót is szerzett. Ezzel egyidőben a Formula Renault 2.0 különböző kategóriáinak egy-egy versenyén is feltűnt, hogy idén már teljes szezont fusson a sorozat európai mezőnyében.

2016-ban háromfrontos küzdelmet vív az ifjú Habsburg, hiszen ezen kívül az Euroformula Openben és a Toyota Racing Seriesben is versenyez, és máris minden kategóriában dobogós helyezésekkel büszkélkedhet. Ezek közül persze kiemelkedik a Formula Renault 2.0-ban szerzett monacói pódium, mely után feldobva nyilatkozott. „Nagyszerű érzés dobogón állni a Monacói Nagydíj hétvégéjén – idézte a pilótát hivatalos honlapja. – Izgatottan várom, mit tartogat számomra  a szezon hátralevő része. Hatalmas köszönettel tartozom a csapatomnak és a családomnak a támogatásért. Remélem, hamarosan visszatérhetek majd ide, és a dobogó legfelső fokára is felállhatok majd!”

0 Tovább

Durván beszólt Michelisz riválisának a sztárdoki

A Forma-1 korábbi hivatalos orvosa, Dr. Gary Hartstein a Twitteren durván kiosztotta Tom Coronelt, amiért a WTCC-ben versenyző holland pilóta szurkolói gyűjtést kezdeményezett, hogy ki tudja fizetni a Nürburgringen kapott 5000 eurós büntetését.

Dr. Gary Hartstein sosem nyugodt vérmérsékletéről volt híres, és hogy még mindig harap, ha valami nem tetsző esemény történik a motorsport világában, arra a napokban ismét tanúbizonyságot tett a Twitteren. Az F1 korábbi orvosaként nagy tiszteletnek örvendő szakember az elmúlt években még a pereskedéstől sem riadt vissza, és vitái során nyíltan felvette a harcot az FIA elnökétől kezdve Michael Schumacher menedzserén át bármelyik versenyzővel.

A nyilvános kioktatásban részesülő áldozatok közül legutóbb épp a Michelisz Norberttel a WTCC-ben szereplő Tom Coronel volt a soros, aki azzal verte ki a biztosítékot Hartsteinnél, hogy a Nürbugrginen kapott pénzbüntetését szurkolói adományokból akarja kifizetni. A hollandot azért bírságolták meg a sportfelügyelők, mert az időmérő végén az autóban ülve elővette telefonját, és a Facebookon élő videóban üdvözölte szurkolóit. Az FIA mindezt egy 5000 eurós csekkel díjazta, mely után Coronel az alábbi üzenetet osztotta meg közösségi felületén:

„Segítség! Az FIA megbüntetett 5000 euróra, mert a leintés után – szokás szerint – élő videót készítettem a Facebookon. Természetesen megértem, de az összeg azért mégiscsak túlzás. Emiatt szurkolói adománygyűjtésbe kezdek, és ha átlépjük az 5000 eurós határt, a különbözetet szétosztom a pályabírók között. Ha a közúton telefonál valaki vezetés közben, Németországban 60, Hollandiában pedig 230 euróra büntetik…”

Ám amíg Coronel túlzónak érzi bírságát, addig Gary Hartstein nagyon is helyénvalónak látja, hogy a versenyautóban mobillal babráló pilótákat keményen bünteti az FIA, ennek pedig a történtek után hangot is adott a Twitteren: „Szeretlek, Tom Coronel, de nem is tudom, melyik a nagyobb baromság: használni a kib*szott mobilodat egy versenyautóban ülve, vagy pedig az emiatt kapott büntetésen nyavalyogni. Fogadd el, hogy (óriásit) hibáztál, fogd be a kib*szott pofád, állítsd le az adománygyűjtést, és viseld a büntetésed férfiként.”

Coronelt ugyanakkor nem nagyon hatotta meg az amerikai orvos kirohanása, hiszen a gyűjtés továbbra is zajlik, és az összeg már megközelítette a 3500 dollárt.

0 Tovább

motorsport

blogavatar

Minden, ami motorsport!

Utolsó kommentek