Belegondolt már abba, hogy milyen érzés lehet egy többszáz lóerős motoron 300 km/h felett száguldani? Na és egy Formula 1-es gépet terelgetni? Jorge Lorenzonak mindkettő megadatott a közelmúltban, ugyanis a MotoGP háromszoros világbajnoka a Mercedes autóját próbálhatta ki Silverstone-ban, ahogy erről itt is beszámoltunk. Élményeiről, tapasztalatairól és az esetleges váltásról (motorról versenyautóra) is mesélt a jövőre Ducatit hajtó klasszis.

 

A cikkben szereplő képek forrása: motogp.com

Hogy sikerült a teszt?

A motorerő fantasztikus volt. Különösen a tapadást emelném  ki a kanyarokban és a féktávok hosszát. Egészen későn lehet fékezni ezekkel az autókkal mert óriási a tapadás. A gyors kanyarok is döbbenetesek voltak, remek élmény volt ilyen leszorítóerővel vezetni.

Az első kanyart az F1-ben padlógázzal 7. fokozatban veszik, nálunk a MotoGP-ben 3-asban ideális tehát a különbség hatalmas.

Sokkal nehezebb feladatra számítottam, mert korábban már teszteltem egy F2-es autót Snettertonban és azt borzasztó nehéz volt irányítani. A motor sem úgy adott erőt és a kormányt is nehéz volt forgatni.

Amikor kipróbáltam a szimulátort a Mercedesnél azt mondtam: „Hűha, ez sokkal könnyebb!” Talán a szimulátor túl könnyű és a valóságban sokkal bonyolultabb lesz. De nem. Mikor pályára gurultam először, az autó vezethetősége tökéletes volt. Könnyedén fűztem át egyik kanyart a másik után. A motorerő egyenletes lökést adott, a kormányzás akadásmentesen történt, gondoltam a kanyarok biztos mások lesznek, de hatalmas volt a tapadás és könnyű volt gyorsan haladni.

Hamar fel tudtad venni a tempót?

Az első pár nekifutásnál vigyáztam, nehogy zűrzavart okozzak, vagy katasztrófába fulladjon a teszt. A végén már nyomtam becsülettel és egész jó köröket autóztam.

Hol tudtál plusz időt nyerni a pályán?

Úgy gondolom, hogy relatíve könnyű egy körön gyorsnak lenni új gumikkal, de a legnehezebb az, hogy 1-1,5 órán keresztül legyél ugyanazon a szinten. Ugyanaz a tempó, ’’öregedő’’ gumik és az autó már nem úgy reagál, ahogy az elején tette. Ez az igazi kihívás.

Ez az, ami megkülönbözteti az újoncokat, a hobbiversenyzőket és a profi F1-es versenyzőket. Többnyire, ha egy MotoGP versenyző beül egy ilyen autóba, akkor gyorsan kezd, de a következő szint már nincs meg, amikor több körön át kellene kiegyensúlyozottnak maradni pokoli hőségben.

Milyen tapasztalataid voltak a fizikális megterheléssel kapcsolatban?

Könnyebb, mint hittem, de számomra elképesztően nehéz lenne egy egész versenyen tartani a sebességemet és a pontosságot. De ahogy említettem, a kormányzás nem túl megerőltető, a motorerő egyenletes tehát tudod pihentetni a fejedet. E nélkül hihetetlen kemény lenne.

Tervezel a jövőben még F1-es teszteket?

Ha felajánlanák a lehetőséget természetesen élnék vele. Feltéve, ha van időm rá!  De igen, megismételném. Akár egy másik pályán is kipróbálnám magam és megnézném, hogy mennyit fejlődött az autó.

Meg tudtál birkózni a kapcsolókkal? Nincs túl sok egy F1-es kormányon?

Igen ez az egyik, ha nem a legnehezebb dolog. A MotoGP-ben két kapcsolónk van. Egyet a kipörgésgátlóhoz használunk a másikat a motorfékhez. Az F1-ben 30-40 gombod van. Nem egyszerű…

Csupán 2-3 kapcsolót használtam, de ha elképzelem, hogy a maradék 30-at is végig figyelni és kezelni kell versenyen... Atyaég! 30-40 évvel ezelőtt volt a kormány és a váltó. Ez az egyik legnehezebb dolog most a régi időkhöz viszonyítva.

Álmodtál valaha arról, hogy Forma 1-es versenyző legyél?

Nem. Édesapám motorokat szerelt tehát az ő szenvedélye a motorozás volt, nem pedig az autók. Nem voltunk valami gazdagok, szóval apám szabadidejében épített nekem egy motort az én méretemben. 3 évesen kezdtem, de édesapám nélkül sosem lettem volna versenyző.

Fogsz még a jövőben autókkal versenyezni?

Jelenleg nagyon elfoglalt vagyok, de amikor visszavonulok mindenképp szeretnék többet versenyezni négy keréken.

Mi vonz téged az autókban?

Ugyanaz az adrenalin, de ez más. Egy új dolog. Te újságíró vagy, szóval amikor hazamész, akkor nincs kedved írni. Nekem ez úgy néz ki, hogy amikor hazatérek nincs kedvem motorozni, helyette mást vezetnék.

Érzed ugyanúgy a határokat?

Függ a gumiktól is, hogy milyen abroncs van rajtad, de alapvetően egy motoron sokkal kevesebbet veszítesz használt gumikon, mint egy autóban. Két kerék helyett négy van és autóval sokkal gyorsabban tudsz menni, ha új gumikat kapsz.

Ki a ’’tökösebb’’? Az F1-es versenyzők, vagy a MotoGP-sek?

A biztonság rengeteget fejlődött a Formula 1-ben a cockpit-tel és a társaival. A motorok is fejlődtek, de mégis, amikor elesel, akkor a tested a kasztni. A saját tested érintkezik a talajjal. Tehát egy motorosnak könnyebb megsérülnie, mint egy Forma 1-esnek. A száguldó cirkuszban nagyon nehéz komoly sérülést összeszedni, így ebből a szempontból mi vagyunk a tökösebbek.

Milyen volt a reakció a mérnökök részéről?

Szerintem eléggé lenyűgöztem őket. Már a korábbi napon nagyon gyors voltam a szimulátorban és esős gumit kellett feltenniük, hogy nehezítsék a dolgomat. A száraz gumikon nem volt nehéz gyorsnak lennem.

Valamint a pályán is jó benyomást tettem, hiszen pár óra alatt közel kerültem a határokhoz és jó tempót autóztam.

Mit gondolsz, egy Forma 1-es versenyző milyen messzire jutna egy MotoGP motoron?

Egy nap alatt? Szerintem sokkal nehezebb dolguk lenne a köridőket tekintve. Nekem egyszerűbb dolgom volt az autóval.

Egy Formula 1-es autóban védetten érzed magad és biztonság érzetet ad, hogy tisztában vagy vele, hogyha el is rontod, akkor sem fogsz földnek csapódni és jó eséllyel megúszod komoly ütés nélkül. Továbbá a motoron sokkal fontosabb a jó egyensúlyérzék. Ha nem egyensúlyozol kellően precízen, akkor esés lesz a vége. Többet kell mozognod a motoron, mert az autóban ülve többnyire egy pozícióban maradsz végig.

A motoron ugyanúgy használod a kezeidet, fontos az érzékeny manőverezés de a tested többi részének is kiemelt szerepe van a teljesítményben és a minél jobb köridő tekintetében.

 

(forrás: motorpsort.com)