Jost Capito jelenleg a Volkswagen Motorsport főnöke, emellett egy igazi benzingőz őrült. Sosem áll le, mindig megy előre, akár falakon át is. Vezetése alatt, a Volkswagen újra a virágzását éli. Idén az a megtiszteltetés érte, hogy ő vezényelheti le a Volkswagen Motorsport 50. jubileumi évét.

 

1966-ban, amikor a Formula Vee megjelent, 8 éves voltál. Mik az emlékeid erről az időszakról?

Mindig is érdekelt a motorsportok világa, legyen az négy vagy két keréken. Akkoriban a Formula Vee számomra a legjobb dolog volt. A legjobban mégis a pilótákra emlékszem, az olyanokra, mint Keke Rosberg, Jochen Rindt, és társaik. A Formula Vee annak a kornak Formula 3-a volt, a srácok mindent megtettek, hogy feljebb lépjenek a ranglétrán, egészen a Forma 1-ig.

Mikor fedezted fel a rajongásod, a motorsportok iránt?

Még a Formula Vee előtt. Amikor az édesanyám velem volt terhes, elmentek a Man szigeteki TT motorversenyre. Persze semmit sem láttam, de tetszett, amit hallottam.(nevet)

Te magad is bekerültél a motorsport vérkeringésébe, részt vettél a Dakar ralin.

Igen, így van. Nekem a motorbiciklikkel kezdődött a motorsportos életem. Már 3 évesen jártam motocross, és enduró versenyekre. 16 éves koromban, amikor megkaptam a jogsim, már alig vártam, hogy én is részt vehessek a versenyeken. Hát így kezdődött.

Szerinted, mennyire volt professzionális a motorsport régen, és most?

A motorsport a legmagasabb szinteken mindig is professzionális volt. Persze a technológiák azóta, rengeteget fejlődtek. De azt nem mondanám, hogy bármikor könnyebb lett volna, vagy kevésbé lett volna nagy a kihívás. Hogy nyerjen az ember, mindig egy adott időpontban kell jónak lenni. Ez sosem egyszerű. Ha bárki most azt csinálná, amit tíz éve, arra azt mondanám, hogy egyáltalán nem profi, de akkoriban persze az volt. Az idők változnak, és lépést kell tartani, ha a legjobb akarsz lenni.

A mostani csapat már 2003 és 2011 között együtt dolgozott a Dakar projekten. Ez a siker kulcsa?

A Dakar egy rendkívül jó tanulópálya, itt mindent megtanulsz, amit csak kell, még akkor is ha csak kinn vagy a csapat mellett. Aki a Dakaron sikeres tud lenni, az bármiben tud sikeres lenni. Így, hogy volt egy ilyen tapasztalt csapatunk a Dakar miatt, könnyű volt, mondhatnám egyszerűnek.

Te vagy a hetedik vezetője a Volkswagen Motorsportnak. Milyen hatásai voltak az elődöknek? Voltak egyáltalán?

Persze. Jó néhány remek döntést hoztak. Az, hogy átköltöztünk Hannoverbe, hogy indultunk a Dakarban, WRC-ben, és létrehozták a szükséges infrastruktúrát többek közt. Ezek amire azt mondom, a legjobb alap volt. Még vannak olyan csapattagok, akik még a 2-es Golffal versenyeztek, és a tapasztalatuk aranyat ér. Az összes elődöm döntése és aktivitása segített ahhoz, amit elértem. Ők is formálták a csapatot és engem, szóval nélkülük nem ment volna.

Véleményed szerint, miben fejlődött a legtöbbet a csapat?

Szerintem mindenben, amiben szükséges volt. A technológiától kezdve, az infrastruktúrán át, egészen a marketingig és a kommunikációig. Persze, ehhez minden feltétel megvolt. A Dakart uraltuk 2009 és 11 között. És utána képesek voltunk egy teljesen másfajta motorsportban, a WRC-ben, eredményesek lenni a kezdettől. Tovább tudtunk fejlődni, végre nem csak évente egyszer tudtunk jók lenni, hanem végig, egy egész szezonon át. Ezt csapatként nehéz elérni. De együtt sikerült. Én úgy érzem, idén is megfogunk tudni birkózni a további kihívásokkal.

Milyen hatása van az eddig elért eredményeknek a Volkswagennél?

Legfőképp az, hogy most már nagyon stabil szereplői vagyunk a WRC-nek. A gyár így nem vonja meg a támogatásokat, sőt továbbra is csak özönlenek a támogatók. A WRC nagy hatással van a márka megítélésére világszerte, az eladásokban is segít, ez a számokon is látszik. Azért ha az ember elmondhatja, hogy egy világbajnok autót vezet, szívesebben vásárol. A Polo WRC is ezért tökéletes. A 2000-es években, amikor a Touareggel beszálltunk a Dakarba, az segített a SUV piacon megvetni a lábunk. Most pedig bebetonozzuk a Polot a kisautók közé.

Meddig tervezed ezeket a sikereket fenntartani?

Jó lenne, ha ezt így lehetne tervezni.(nevet) De viccet félretéve, azt tudod tervezni, hogy egy autó mennyire megbízható, és meddig tudod használni. Ez lehet a siker alapja. Az is fontos, hogy a többi faktort, hogyan bírod el. Ha ezeket nem tudod kezelni, nem leszel sikeres.

Nem úgy mint más csapat, a VW nem adta ki a munkát egy gyárilag támogatott csapatnak, hanem minden a ti kezetekben van. Mi a különbség a kettő között?

Az, hogy gyorsan tudunk döntéseket hozni, abban, hogy mit hogy csináljunk, milyen legyen a hierarchia, és ez így nagyon effektív. Hogyha valamit kiadsz másnak, akkor ott lehet más lesz az érdeklődés, a filozófia. Ami sokszor nehézséget okoz. Persze, nem mondom, hogy ez nem működik. Mi például, kiválóan működünk együtt az Andretti Motorsporttal, a Beetle GRC-n. De a WRC az saját pálya, az is marad még egy darabig.

Mit szeretnél elérni ebben a jubileumi 50. évben?

Mindenben sikeresek szeretnénk lenni. A WRC-ben a címvédés a cél, ez eddig simának tűnik. A TCR-ben szeretnénk előrelépni, a fiatalokat támogatni. És a Beetle GRC-t is egy következő szintre kell léptetnünk. Ha ezek összejönnek, boldog leszek. Egészen addig amíg el nem kezdődik 2017…

(a Volkswagenmotorsport.com interjúja alapján)