Herczig Norbert, az immáron háromszoros magyar abszolút rali bajnok, nem egy tétova ember. Ez most is, azalatt a beszélgetés alatt is kiderült, amit vele folytattam. Egyszerűen olyan típus, akinek mindig van terve, mindig tudja mi történik, rendkívül alázatos, és nem hagyja, hogy az élet csak úgy sodorja. Az ilyen emberekkel mindig élmény beszélgetni.

 

Először is szeretnék gratulálni, hogy ismét bajnok lettél! Hogy éled meg eddig ezt a szezont?

Köszönjük szépen! Minden várakozásunkat felülmúlta, legmerészebb álmainkban sem bíztunk ennyire jó szereplésben. Év elején úgy indultunk el, hogy tudtuk, egy bajnoki címet megszerezni sem egyszerű, megvédeni pedig még egy kicsit talán nehezebb. Mert van az emberen egyfajta elvárás, nyomás, akár magával szemben, akár a partnerek, támogatók irányából, akár a szurkolók irányából. Abban viszont mindig bíztunk, hogy tudunk menni az első helyért, lesz alkalmunk, jó lesz a tempónk. Mondtuk ezt úgy, hogy év elejétől már az R5-ös Skoda Fabiával tudtuk kezdeni a szezont, hiszen tavaly még az S2000-es autóval mentünk. Aztán pedig elkezdődtek a versenyek, és azt vettük észre, hogy nem sokkal, de pici előnyökkel mindig tudtunk nyerni. De, az első napok után nem mindig álltunk túl jól, és onnan tudtunk fordítani. Volt, hogy ez taktika volt, olyan is megesett, hogy csak így alakult, de úgy érzem meggyőzőek tudtunk lenni, ha nem is sokkal. Kívülről talán úgy tűnik, hogy ez olyan egyszerű volt. Öt futamból, ötöt nyertünk, de közel se volt sétagalopp.

Szerinted mennyire erős a magyar rali bajnokság?

Én azt látom, és a gyorsaságik időeredményeiből is az tűnik ki, amit év elején jósoltunk, hogy van 4-5 olyan páros, akik bármikor esélyesek arra, hogy szakaszokat, futamokat nyerjenek. Úgyhogy én úgy gondolom, hogy büszkén kihúzhatjuk magunkat, nem csak az elrajtoló technikák miatt, hanem a pilóták miatt is. De szerintem ez köztudott, hogy a magyar bajnokság erős az élmezőnyt tekintve mindenképpen. Amiben fejlődnünk kéne, az az úgy mond ’’kisebb’’ kategóriák, ott érzek némi visszaesést, azt kéne egy nagyon picit jobban erősíteni.

Mit szeretnél elérni az év végéig?

8 futamos a magyar bajnokság, ebből a legjobb 6 eredményt értékelik. Mi most ezzel az öt győzelemmel, olyan előnyre tettünk szert, ami már behozhatatlan. Ezáltal élni fogunk a szabályok adta lehetőséggel, és két versenyt ’’mínuszolunk.’’ Ez a Kassa rali lesz nagy valószínűséggel, és az Ózd rali. Azonban jön az 50. jubileumi Mecsek rali majd októberben, ott szeretnénk egy régebbi Skoda Octavia WRC-vel elindulni. Egy kicsit a nézők, és a saját magunk szórakoztatására. Az biztos, hogy idén még fogunk versenyautóban ülni.

Te régóta Skodával versenyzel, mennyire vagy elégedett vele? Min változtatnál?

Nagyon elégedettek vagyunk vele, mondhatom többes számban. Az fontos, hogy a Nemzeti Autósport Szövetség törekvése az volt, hogy a nemzeti bajnokságokban, menjenek az R5-ös autók. A WRC-k menjenek a rali világbajnokságban, és az R5 kategóriát ezért hozták létre. Ezek az autók 1.6-os turbómotorral szereltek, 275 lóerővel, 5 sebességes szekvenciális váltóval, fix négykerék meghajtással. És a gyártók jöttek sorra az autóikkal, először a Ford, a Peugeot, aztán jött a Skoda, Citroen, készül a Hyundai is. Van 4-5 olyan gyártó, akinek van ilyen autója, tehát elég széles a paletta, ez mindenképpen jó. A Skoda nem elsőnek jött ki az ő autójával ezért nagyon sok fejlesztést, és tapasztalatot bele tudtak már pakolni. Én azt mondom, hogy a Skoda az egyik legjobb, de azt is megkockáztatom, hogy a legjobb a kategóriájában. Én még nem mentem vele annyit, hogy meg tudnám mondani, min is kellene változtatni. Azt viszont érzem, hogy az autóban sokkal több van, és még bennem is van egy pici. Tehát elviekben, még kéne, hogy tudjak vele gyorsulni.

A bajnoki címek közül melyik a legkedvesebb számodra?

Jó kérdés, igazából nekem mind a három különleges. Az elsőt sose felejti el az ember, az ugye 2009-ben volt, még egy WRC-vel. Nagyon örülök, hogy sikerült egy olyan autóval is megnyerni, mert abban az évben mentek a WRC-k utoljára a bajnokságban. A tavalyi az, azért mert ott egy S2000-es autóval sikerült sikeresnek lenni, az R5-ös autók mezőnyében. Az idei, pedig azért mert végig az R5-ös autóval tudtunk menni, és sikerült megvédeni, a bajnoki címet. Nem tudnám kiemelni, hogy melyik a legkedvesebb mind a három különleges helyet foglal el a szívemben. Ezeket már úgy szoktam mondani, hogy nem veszik el tőlem. Beírtuk a nevünket a nagy magyar motorsport almanachba.

Van olyan példaképed, akire még most is felnézel?

Igazából mindenkitől ellesek egy-egy dolgot, és más versenyzőket elismerek, akár nemzetközi, akár nemzeti szinten bizonyos képességük miatt. Mi anno Ferjáncz Attiláékon nőttünk fel, isten nyugosztalja őket. És aztán Ifj. Tóth Jánoson. Annak külön örülök, hogy az idősebbeket láttam versenyezni. Az pedig, hogy Ifj. Tóth Jánossal még mindig késhegyre menő csatákat tudunk vívni, ez nekem nagyon nagy megtiszteltetés. És látni, hogy ezek a nagyobb csapatok hogyan működnek, és tőlünk tudtuk tanulni, átvenni dolgokat, az rendkívül sokat segített. Ma pedig már ott tartunk, hogy a mi csapatunk valamilyen szinten meghatározója a magyar rali életnek.

Milyen céljaid vannak hosszabb távon? Megpróbálod utolérni Janikát bajnoki címek tekintetében?

Én azt hiszem, bár sose mondd, hogy soha, hogy ez nekem már szerintem nem fog megadatni. Azonban vannak nagyszabású terveim, ami nem titkos. Egy három éves projektben gondolkodom. Jövő évben szeretnék még menni a magyar bajnokságban, eljutni az R5-ös autóval egy olyan szintre, mint az S2000-el. Utána pedig szeretnék megpróbálni a rali Európa bajnoki sorozatban elindulni. Ha ez sikerülne, akkor nyugodtan mondhatom, hogy elértem azt, amit még álmaimban sem gondoltam volna. Ez persze a támogatókon is fog múlni, hogy megtudjuk, e valósítani. Még úgy érzem, van pár év amíg tudok gyorsulni, fejlődni és ezt szeretném egy nemzetközi színtéren kipróbálni.

Ott is Skodával tudnál indulni?

Mindenképpen azzal szeretnék, igen. Hiszen ehhez a márkához nem csak emocionálisan kötődöm, hanem szakmailag is ezzel a márkával, ezzel a típussal van meg legjobban a tapasztalatom. Én abban bízom, hogy sikerülhet utolérni, Ferjáncz Atillát, aki ugye Európa bajnoki bronzérmes lett kétszer is. Meglátom, meglátjuk, hogy az élet mit hoz, és van e erre reális esélyem.

A családod, hogy viseli ezt a ralis életet?

Igen, ez jó kérdés.(nevet) Én azt hiszem, hogy ez egy érdekesség, kicsit ilyen fele-fele arányban volt ez mindig. De azt látom, hogy a feleségem tudja, hogy ez egy olyan része az életemnek, ami hogyha eltűnne, biztos nehezebbek lennének a hétköznapok velem. Úgyhogy jelen pillanatban könnyebben enged el. Nyilván félt, de tudja, hogy milyen felelősségteljesen versenyzem, ő sem gondolja, hogy bajom történhet.

Köszönjük szépen!