Szabó Krisztián megszerezte a Super 1600-as ralikrossz szakág történelmének első magyar Európa-bajnoki címét. Hatpontos hátrányban várta a szezon utolsó versenyét, de a döntő megnyerésével fordított a németországi futamon. Európa-bajnoki cím, történelmi magyar siker, az autóversenyzés egyik legjobban fejlődő ágában, a ralikrosszban. Az elmúlt napok hírei Szabó Krisztiánról szóltak, aki csütörtökön megtartotta bajnoki sajtótájékoztatóját, de mi már előtte, még a hazaúton beszélgettünk vele. 

 

Az utolsó versenyig húzódott az FIA Super 1600 ralikrossz Európa-bajnokság megnyeréséért vívott csata. A ralikrossz-világbajnokságot kísérő szériából két versenyző emelkedett ki egész évben: Szabó Krisztián és Ulrik Linnemann felváltva szerezte a győzelmeket, rajtuk kívül más nem is tudott nyerni. Az utolsó, németországi futamra Krisztián még 6 pont hátrányban érkezett, és bár a szombati napon inkább ellenfele felé billent a mérleg, vasárnap fordítani tudott. A korábbi eredményes versenyző, Rolf Volland még eredményesebb csapata, a Volland Racing Skoda Fabiáját vezető Krisztián megnyerte az utolsó futam döntőjét – hat versenyből háromszor ő állt a dobogó tetejére –, és egyetlen pont különbséggel az Európa-bajnoki címet. Csupán két év telt el a korábbi háromszoros autókrossz kontinensbajnok szakágváltása után: ennyi időre volt szüksége, hogy megszerezze a legfényesebb trófeát. Ez pedig még jelentősebb siker annak fényében, hogy ez az első ralikrossz Európa-bajnoki cím a magyar motorsport történetében.

Először is, gratulálunk, mert ez nem volt kis győzelem, de azért lássuk be, valamilyen szinten a szerencse is közrejátszott. Vagy rosszul látom?

Igen, nagyon nagy szerencsém volt. Ha megnyertem volna minden futamot, és az ellenfelem mögöttem ér be, még az sem lett volna elég, de azt gondolom, ez benne van ebben a sportban.

Gondolom, nagyon nagy nyomás alatt versenyeztél egész hétvégén, csak úgy mint az ellenfeled, Ulrik Linnemann. Ezek szerint te bírtad jobban nyomást?

Szerintem azért rajta nagyobb volt a nyomás, hiszen ő érkezett éllovasként. Nekem viszont nem volt semmi veszteni valóm. Bármi is történik, én ígyis úgyis második lettem volna, mert a harmadik olyan messze volt tőlem, hogy a második helyet nem tudtam volna elbukni. Úgyhogy ki kellett hoznom magamból a maximumot, és utólag meglátni, hogy mire elég. Persze, úgy álltam neki az elejétől, hogy veszteni valóm nincs, tehát vállalhatok nagyon sok rizikót. És egy jó adag izgalom is bennem volt.

Mennyire ismerted ezt a német pályát?

Tavaly volt már itt versenyem. Annyira nem tartozott a kedvenceim közé, de voltunk idén is ott tesztelni a csapattal, szóval mondhatjuk, hogy jól ismerem.

Úgyis fogalmazhatunk, hogy eddig, nem tartozott a kedvenceid közé…

Eddig nem, pont az egyik csapattaggal beszélgettünk, és mondtam neki, hogy két olyan pálya van a szezonban, amit annyira nem kedvelek, és mégis mindkettőn győzni tudtam. Szóval ez érdekes…

Megnyerted a ralikrossz Európa bajnokságot. Mennyire értékes számodra ez a győzelem? Értékesebb, mint a korábbi bajnoki címeid?

Természetesen úgy érzem, hogy ez a legértékesebb. Ezért nagyon megküzdöttem, tényleg az utolsó pillanatig harcolnom kellett, és mondhatjuk, hogy végül egy orrhosszal sikerült nyernem, egyetlen pontocskával. Egy nagyon nehéz szezonon vagyok túl, és egy régi álmom teljesült ezzel, hogy nyerni tudtam.

A ralikrosszon belül, mi a következő szint? Mert mikor legutoljára beszéltünk, azt mondtad, hogy lépésről lépésre akarsz haladni… Tehát mi a következő lépés?

Következő lépés az lesz, hogy szeretném megvédeni ezt a címet jövőre mindenképp. Sajnos vagy nem sajnos, ezután egy elég nagy lépés következne. Szeretnék a ralikrossz világbajnokságon versenyezni. Amihez még nem kis erőre, és nem kis anyagi háttérre van szükség. Úgyhogy jövőre úgy néz ki maradok ebben a kategóriában, és remélem duplázni tudok.

Mennyivel drágább a világbajnokság? Kétszerese, négyszerese, tízszerese, a mostani költségvetésnek?

Körülbelül olyan nyolcszorosa, tízszerese anyagilag. Illetve technikailag is. Nem csak versenytechnikailag, vezetéstechnikailag is, többet igényel, hiszen olyan ellenfeleim lennének mint, Sebastien Loeb, vagy Petter Solberg. Gondolom, egyiküket sem kell bemutatni…

És a többiek? Ők tudnak lépni? Vagy erre neked, azáltal, hogy megnyerted az Európa bajnokságot, nagyobb esélyed van?

A bajnoknak mindenképp nagyobb esélye van. Az előző Super1600-as bajnokok közül szinte mindegyik ott megy már a világbajnokságon, és nagyon jól is szerepelnek ezek a srácok. Tehát ez egy nagyon jó tanulókategória, illetve nagyon jó tanuló évek ezek, amiket ellehet itt tölteni. Semmiképp sem elvesztegetett idő, amit itt töltök.

Azt mondják nagyon sokan, hogy az igazi utánpótlás nevelő, az ez a kategória. Ez valóban így van?

Igen, én is így látom. Vannak ezen kívül más kategóriák, és onnan is jönnek jó versenyzők. De én úgy gondolom, hogy ez a Super1600-as az ami igazán felkészíti a versenyzőket, a ralikrossz világbajnokságra. Nem egy Super1600-as bajnok nyert már világbajnoki fordulót.

Most is ugyanúgy az egész családod ott volt a helyszínen? A családi csapat ment?

Édesanyám, és édesapám egy nappal hamarabb érkezett. Én a saját családommal, és a gyermekemmel pedig egy nappal utánuk. De hazafelé már együtt jöttünk.

És hogy bírja a pici ezt az utazgatást? Mennyi idős?

Most lett négy hónapos. Egész jól bírja, és szeretném minél hamarabb hozzászoktatni ehhez a légkörhöz. Lehet még pici, de hátha emlékezni fog arra, hogy ismerős neki ez a szituáció, meg a helyszín.

Ünneplés? Volt már?

Egy kis ünneplés volt már, és remélem lesz még nagyobb!

Én pedig azzal zárnám, hogy gratulálok még egyszer! Hiszen sporttörténelmet írtál, te vagy az első magyar aki felállhatott a ralikrossz EB trónjára ha jól tudom…

Igen! Még egyszer nagyon köszönöm!