Nem indult jól a szezon Tóth Imre csapatának a Superbike világbajnokságon, de a legutóbbi versenyen, a márkaváltás után sikerült pontot szereznie az istállónak, amikor a Yamahával első pontját szerezte az istálló a lengyel Szkopek jóvoltából, de Sebestyén Péter alig lemaradva a 16. lett az első versenyen. Ami egyébként Tóthékat illeti, ahogy idősebb Tóth Imre fogalmaz a gyorsasági motorversenyzéssel kapcsolatban, "ez a hobbink, szenvedélyünk, szeretjük csinálni." 

 

Fiára is átragadt ez a szenvedély, mert kitartóan, komolyabb sérülése után is, amikor bírja a válla, űzi a sportot. Ami a világbajnoki pályafutását illeti, ifj. Tóth Imre első világbajnoki szezonját 2002-ben futotta, 2004-ben első vb-pontjait is megszerezte az R.R. Team Hungary színeiben. 2007-ben fellépett a világbajnokság 250 köbcentiméteres kategóriájába, ahol egyből első évében pontokat szerzett, 2008-ban pedig a szezon utolsó öt futamának mindegyikén pontszerző helyen szelte át a célvonalat a leintésnél. 2009-ben a 9. helyen végzett a Francia Nagydíjon, ami máig legjobb világbajnoki helyezésének számít - írja a P1race.hu.

2010-ben már a Supersport-világbajnokság futamain indult és szerzett vb-pontokat, majd 2011-ben ugyanebben a versenysorozatban a tabella 19. helyén zárta az évet. 2013-ban is a Supersport vb futamain állt rajthoz, ám ez az év már nagyon nehezen alakult minden magyar pilóta számára, így Imrének sem sikerült pontot szereznie.

2014-ben már a Superbike vb-n állt rajthoz csapatával, ahol egy gyári specifikációjú BMW-t vezetett. Az alakulat anyagi és technikai nehézségei ellenére is sikerült néhányszor a pontszerzés (legjobbja a magny-cours-i 13. helyezés volt), s végül öt világbajnoki egységgel a tarsolyában az összetett 28. pozícióban zárta az évet. 2015-ben változatlan felállásban vágott neki a szezonnak, amely során összesen háromszor végzett a pontszerzők között, legjobbja a 12. hely volt, a pontversenyben 30. lett. 2016-ra is marad a Superbike vb mezőnyében, ám a csapat márkaváltása révén immár egy Yamaha nyergében láthatjuk őt.

​Tóth Imre csapatfőnökkel a Laguna Seca-i verseny előtt beszélgettünk a múltról, a lehetőségekről és arról, hogy mennyire érzi magát és csapatát magányos harcosnak a magyar motorsporton belül. 

"Köszönjük, jól vagyunk, de jobban is lehetnénk" - kezdte mesélni Tóth Imre. "Jól vagyunk mert az olaszországi, misanói versenyhétvégén sikerült végre pontot szereznünk, ami mindenképpen jó hír. Nagyon sokat küzdünk érte. Peti is nagyon jól ment, Szkopek is, de sajnos Imi most nem tudott menni, a korábbi vállsérülése akadályozta ebben, plusz a kezén az ínszalag megnyúlt és az sem volt ideális a versenyzéshez. Amerikába is, a következő futamon Laguna Secában Peti és Skopek fognak versenyezni, aztán ahogy Imi majd gyógyul, úgy fog visszatérni, remélem, hogy minél hamarabb."

A beszélgetésben rögtön az elején szóba került az új motorszállító, hiszen a csapat nemrégiben a BMW-t leváltotta Yamahára és egy másik technikával versenyez a WorldSBK sorozatban. 

- Milyen a Yamaha? Mennyire vagytok elégedettek és miért kellett váltani?

- Elégedett vagyok, főképp a vázzal a Yamahánál. Gyakorlatilag két évig BMW-vel mentünk, de nagyon sokat jártam a gyárban, hogy a jó elektronikát megkapjuk, amit nem sikerült elérnem.  Nagyon erős a BMW, de ezt az erőt valahogy szerettük volna levinni az aszfaltra, ezért akartam megszerezni a gyári elektronikát, nem jött össze és így ezt az erőt nem tudtuk letenni a aszfaltra. Nagyon drága lett volna, amire nekünk most nem volt lehetőségünk. Ezért gondoltam, hogy váltunk, mert a Yamahának az alap elektronikája szinte jobb, mint a BMW vásárolt standardja.  Itt sem kaptuk meg a gyárit, mert azt csak a gyári csapatok kapják, de itt az alap elektronika már eleve jobb: működik a kipörgésgátló, az egykerekezés gátló. Itt is kell állítani, meg kell is kísérletezni, de jobbak a számok sokkal. A BMW-nél volt olyan mérnök, aki azt javasolta, hogy ne húzzuk annyira a gázt a rajtbál. Mondtam neki, hogy nem zavarja-e, hogy a világbajnokságon vagyunk? Nem viccből jöttünk ide, de ezt a telemetriás ember annyira nem értette meg. 

Ezért történt a váltás. Nyilván nem vagyunk annyira gyorsak még, de minden pályán, ahol eddig ment az Imi vagy a Peti, megjavították a tavalyi eredményüket. Jobbat megyünk mint a BMW-vel az erőátviteli problémák miatt. Hozzá kell tennem, hogy a mostani BMW-sek is így szenvednek, főképp egyenesekben. Sokszor elől vannak, de sokszor hátul, ha olyan a pálya, ami nem kedvez a motornak. Mert az erő nem minden. Amikor beletalálnak az elektronikával akkor megy nekik, ha nem, akkor nagyon nem megy nekik.

- Mennyivel lett volna drágább a gyári elektronikai plusz csomaggal a versenyzés? 

- Ezt hivatalosan 8000 euró, a szoftver és az elektronika, de itt nem áll meg a történet. Mert ahhoz már kell a kábelköteg, plusz egy másik szoftver, hogy állítani tudjad. Alapból mindenkinek jár az elektronika 8000 euróért, de azzal gyakorlatilag el sem indul a motor. Amit kaptunk az egy lezárt, csak gyárilag állítható elektronika, a gyár meg oda állítja ahova akarja. Egy jó, állítható elektronika 30-35 ezer euró. Azzal valóban előrébb tudsz menni, mert ideális lesz minden. Működik az egykerekezés gátló, műhold koordinátákkal be tudod lőni, hogy a kanyar kijáratnák hogyan adagolja a gázt a gázadásnál a rendszer. A versenyző a kanyar közepén csutka gázt tud adni, mert megfelelően reagál a motor. A versenyzőim ezt most nem tudták megtenni, csak a kanyar kijáratnál adhattak teljes gázt, de ott is játszani kellett vele, hogy lent tartsák a motort, mert az elektronika nem szólt bele. A MotoGP-ben is hasonló a helyzet a rajtelektronikával. Akinek nincs, az nem tud jól indulni, mert elemelkedik a motor eleje. Amikor elveszed a gázt az nagyon nagy visszaesés. Játszani vele nem nagyon van időd a világ legjobb versenyzői és technikái között. Az más műfaj. 

- A Yamahánál elég sok minden benne van alapból a technikában a most elmondottak közül? 

- Elég sok mindent tud, igen. Ahogy említettem ebben alapból sok minden benne van.  Állítani kellene persze ezt is, de ez most nem állítható. Pontosabban: van egy program, amivel állítható, de azt eszük ágában sincs odaadni nekünk, mert akkor esetleg utolérjük a gyári versenyzőiket. 

- Mióta versenyeztek a MotoGP-ben, utána a Superbike világbajnokságban egészen pontosan? Hány éve?

- 2002-ben kezdte az Imi a Semprucciál. Pont most látogatott meg minket az öreg Misanóban, ott ment egyszer velük Talma is. Ők nagyon sikeresek voltak korábban, voltak világbajnokok is. Abban a csapatban kezdtünk 2002-ben és én 2003-ban csináltam meg a csapatot. 2009-ig voltunk a MotoGP-ben, utána váltottunk a Superbike-ra, ahol szépen lépegettünk előre, 600, 1000 és utána most az elmúlt években a világbajnokság BMW-vel, majd most Yamahával. Most egyébként úgy látom, hogy sikerül elérni amit szeretnék, ha pedig így lesz, akkor jövőre nagyon jó eredményeket tudunk majd hozni azt gondolom. 

- Te mint csapatfőnök a versenyzőket hogy választod? Most nem a fiadra gondolok. 

- Sebestyén Petit kisgyerek kora óta ismerem, amióta az EJC-ben ment. Nagyon ügyesnek tartom, de még van benne fejlődési lehetőség, mert sajnos nagyon sokat elesik, de azt gondolom, hogy egy tehetséges jó versenyző. Sok erőnléti edzést csinál, fizikailag és szellemileg nagyon készül a versenyekre. Úgy volt, hogy Rizmayer Gábor, Rizi jön velünk tovább, de ott a főszponzor az Édesapja, aki azt mondta, hogy nem dolgozik tovább azért, hogy a fia versenyezzen. Szerezzen támogatót! Akkor mehet, egyébként nem. Ezért nem megy a Rizi, pedig ő nagyon jól megy. Peti viszont 24 éves, előtte a jövő, van benne lehetőség. 

- Mennyire vagytok magányos lovagok ezzel a csapattal Magyarországon? 

- Megmondom őszintén Magyarországról nem segít senki. Aki támogat bennünket, külföldről teszi. Itthon igazából, mind támogatóban, reklámozóban nagyon kevés van. Külföldön jobban előtérben van a motorsport. Hiába tett sokat Talma azért, hogy ismert legyen Magyarországon ez a sport, ez a nagyszerű sportág, előtte pedig Drapál, Szabó II és még sorolhatnám, mindennek csak rövid ideig volt hatása. Talma eredményei is hamar lecsengtek és azóta minden másra figyelnek az emberek, de ránk, a motorsportra nem igazán. A látványsportokra van pénz, a motorsportra nincs. Pedig vannak vendégeim a versenyeken, akik kijönnek, megnézik és arról beszélnek, hogy el sem tudták volna képzelni, hogy ez ilyen hihetetlenül jó és látványos. El sem tudják képzelni, hogy milyen, amikor egy motor elmegy mellette 250-300 körüli sebességgel. te tudod, láttad. 

Én elég régóta itt vagyok és csinálom, de amikor elmennek mellettem így, elszáguldanak egy méterre tőlem, akkor a mai napig libabőrös vagyok. Imádom a hangját, a szagát, a sebességét. Ez a hobbim, sőt a hobbink! Talán azt elrontottam, hogy Imit gyári csapathoz kellett volna betennem hamar, de azt gondoltam, hogy mi is megkapjuk azt a támogatást, ha saját istállót csinálunk, amit a gyári csapatok is. Ez nem így van. Talma döntött jól, amikor elment komolyabb csapatokhoz, Imrével is ezt kellett volna tennem. 

- Imi hogy van?

- Most már három éve volt a high-side balesete Aragónban, az első amikor tört valamelyik csontja. A válla ott hat ​fel​é​ tört. Ami nagyobb baj, hogy lassan javul. Sajnos a vállában benne van az ​a ​nyolc csavar, ami néha begyullad, amikor ettől komoly fájdalmai vannak. Elgyengül a keze, nem bír vele fogni és ilyenkor ki kell hagynia versenyeket. 

​Azt mondta az orvos, hogy a gyógyulás érdekében ilyenkor pihentetni kell, nem versenyezhet, ha azt akarjuk, hogy rendbe jöjjön. Szóval, amikor ez kiújul, akkor kihagyunk versenyeket. 

- Mit vártok Laguna Secatól? Elvileg ott nem csak a motorerő kell.

- Valóban, ráadásul a Yamahának nagyon jó a váza, bírja a kanyargós pályát, ami ott a Dugóhúzó környékén kedvezni fog nekünk. Persze van olyan része is ennek a csodálatos pályának, ahol kell a motorerő, ott hátrányban leszünk. Igazából azt hiszem, hogy a kanyarok miatt jól fogunk menni. Bizakodó vagyok, mert mindenki láthatta, hogy akik eddig két másodpercre voltak tőlünk, azokat Misanóban utolértük, most pedig le is fogjuk hagyni őket. Remélem jönnek a pontok, el-el tudjuk csípni majd néha a 13-15. helyeket, de a 15-20 közötti pozíciót már tudjuk tartani a 24-es mezőnyből. 

ODTs