Az eddig is világos volt a rali kedvelőinek, hogy a WRC nem mostanában éli legszebb napjait, ám mára eljutottunk odáig, hogy szinte mindennapra jut valamilyen botrányos téma, mely tovább rontja a világbajnoki sorozat amúgy is megtépázott hírnevét.

 

Az elmúlt években a rali-vb finoman szólva is messze került aranykorszakától, és úgy tűnik, a sorozat egyelőre nem is tud kikecmeregni a negatív spirálból. A sportág korábbi rajongóit már az a tény is elriaszthatja, hogy 2004 óta, vagyis 12 éve csupán két versenyző, Sébastien Loeb és Sébastien Ogier tudott bajnokságot nyerni, ám még csak nem is az egyhangú idények jelentik a WRC legnagyobb problémáit.

Jelenleg ugyanis a szabályrendszerből és a rendezési hiányosságokból fakadóan szinte minden napra jut egy botrány, ami azt az üzenetet küldi, hogy a világbajnoki sorozat irányítóinak óriási változtatásokat kell eszközölniük, ha azt szeretnék, hogy a rali-vb ismét régi fényében ragyogjon.

Az idei szezont a kezdetektől beárnyékolja az az ellentmondásos szabály, mely szerint a bajnoki éllovasnak kell elsőként végigmennie a szakaszokon a ralik első két napján, és mivel a körülmények ekkor a legrosszabbak, pont a legjobb versenyzőt hozzák igazságtalan hátrányban. Ez vezetett ahhoz, hogy Sébastien Ogier a februári Svéd-rali óta képtelen volt versenyt nyerni, miközben esélytelennek tartott, sőt beugró pilóták is diadalmaskodtak már. Bár a szabály ellen a többség felemelte a hangját, ezen legjobb esetben is csak 2017-ben tudnak módosítani.

Szintén nagy vihart kavart, hogy a múlt hétvégi Szardínia-ralin kapott időbüntetése után a rali-vb egyik leglelkesebb privát indulójának, Martin Prokopnak annyira elege lett a sorozatból, hogy bejelentette, nem vesz részt több versenyen a WRC-ben. A cseh versenyző azért kapott ötperces büntetést, mert csapata kénytelen volt javításokat végezni a váltón, ami elvileg szabályellenes, ám a privát csapatoknak nincs annyi pótalkatrészük, hogy áthidalják a problémát. Prokop szerint az ilyen esetekben nagyvonalúbbnak kellene lennie az FIA-nak, ezért inkább kiszáll a vb-sorozatból.

De nem csak a szabályalkotók, hanem olykor a versenyszervezők sem állnak a helyzet magaslatán, melyre jó példa volt, hogy a Portugál-rali illetékesei simán továbbengedték a versenyt, miközben a pályáról lecsúszó Hayden Paddon autója porig égett az út szélén. A ralit csak akkor szakították meg, amikor Ott Tänak is ugyanott szenvedett balesetet, és dühösen kérte számon a szervezőket, miért nem utalt rá semmilyen jel, hogy problémára számíthat az adott részen.

Az FIA elkezdte az ügy kivizsgálását, ám félő, hogy a sok botrányos eset fényében soha nem ér majd teendői végére…