Andreas Mikkelsen 2016-ban megkerülhetetlenné vált a WRC-ben ezért nagyon furcsa, hogy egy élcsapat se kereste meg őt az évad végén. Az, hogy jövőre Mikkelsen nem lesz ott egyik komoly istállónál  sem nagy veszteség a sorozatnak. 

 

Amikor tavaly év végén a Volkswagen bejelentette, hogy kivonul a rali világbajnokságból az úgy söpört végig az egész motorsport világon, mint egy hurrikán. Ez egy olyan döntés volt, ami nem csak 1-2 embert érintett, hanem felkavarta az egész mezőnyt.

A német márka nem akár milyen pilótákat hagyott ’’cserben.” A 4-szeres világbajnokot, Sebastien Ogiert, a mindig ütőképes Jari-Matti Latvalat és az élete szezonját futó Mikkelsent. Ráadásul nem volt könnyű dolguk ülést szerezni. Mire a VW bejelentette, hogy kivonul addigra már mind a Hyundai mind a Citroen bejelentette 2017-es pilótáit. Maradt tehát a Toyota és a kissé periférián lévő M-Sport a Fordokkal.

Természetesen egy négyszeres világbajnok nem maradhat ülés nélkül, csak akkor ha ő maga nem akar versenyezni. Mind a Toyota mind az M-Sport azonnal teljes erejét bevetette, hogy Ogier náluk tesztelhessen először. Végül mindkét autót kipróbálta, állítólag a Citroennel is járt de végül az M-Sportot és Malcolm Wilsont, a WRC nagy öregét választotta. A Toyotának pedig be kellett érnie Jari Matti Latvalával. Furcsa mód ő is szinte azonnal elkelt.

Ekkor még úgy tűnt, hogy Mikkelsennek is sok választási lehetősége van, különösen azért mert egy nagyon jó szezont futott és több versenyt is meg tudott nyerni.

Mindhárom teljes WRC szezonjában összetett harmadik helyen végzett. Tavaly majdnem sikerült megcsípnie a második helyet de végül Thierry Neuville az utolsó Walesi futamon letaszította a dobogó második fokáról.

Mikkelsen: A tavalyi volt a legjobb évem!

Amikor a Volkswagen bekerült a rali világbajnokságba, Mikkelsent azért igazolták le, hogy egy harmadik számú pilóta legyen a csapatban. Aztán elég hamar elkezdte bizonyítani, hogy ő bizony annál sokkal több.

A második évében már a győzelmekért versenyzett és meg is szerezte az első WRC-s sikerét Spanyolországban. Tavaly ebből még többet láthattunk hiszen Mikkelsen nemhogy Latvalat de sokszor Ogiert is maga mögé tudta utasítani.

Nem meglepő tehát, hogy Mikkelsen a tavalyi évet tartja az eddigi legjobbjának, hiszen végre fel tudta venni a versenyt egy négyszeres világbajnokkal és le is tudta győzni.

2015-ben közelében sem voltam Sebastiennek. Ha sikerült is megszorongatnom, esélyem se volt legyőzni…

Tavaly viszont sikerült gyorsulnom és meg is találtam a tempót de ez még nem lett volna elég. Az egyenletes teljesítményt is sikerült tartanom. Sikerült csatákat is nyernem ellene például Portugáliában és Lengyelországban az utolsó nap még ő indult az élről és ugyanolyan feltételek mellett tudtuk megverni.

Amikor 15-ben nyertem Spanyolországban az teljesen Sebastiennek volt köszönhető. Hatalmasat hibázott, így könnyű dolgom volt. Az idei lengyel győzelmemet sokkal megérdemeltebbnek érzem. Ott végig küzdöttem Tanakkal mindketten fantasztikusan mentünk az egész verseny alatt. Végül neki defektje lett és így én nyertem, hozzáteszem szerintem megérdemelten.

Ekkor már éreztem, hogy a nyers sebességem is nagyon a helyén van, sokkal bátrabb voltam és jobban mertem nyomni.

Az ausztrál futamot is sikerült megnyernie. akkor már nem kellett más hibája a győzelemhez de az év végén így is 6 ponttal lemaradt a második Neuville mögött.

Eldöntöttem, hogy mindent megteszek azért, hogy elcsípjem a második helyet. Év elején már így álltam hozzá. Ez azért nem jött össze mért két komoly hibát is összehoztam. Egyet Mexikóban egyet pedig Spanyolországban.

Ezután visszafogtam magam. Nem hagyhattam, hogy ötből két futamon kiessek. Úgy semmi esélyem nem lett volna. Arra próbáltam fókuszálni, hogy inkább végig menjek. Kicsit a biztonságra mentem rá ahelyett, hogy mindenhol nyomtam volna mint a hülye. Sajnos így sem jött össze a második hely de ez van.

A Toyota Latvalát választotta

Talán sokakat (többek közt engem is) meglepett az, hogy a Toyota inkább a finnel szerződött le. 2016-ban pocsék szezont futott csak hatodik lett a két VW és a három Hyundai mögött. Egyre jobban úgy tűnt, neki innen már csak lefelé vezet az út… Aztán robbant a hír, hogy a Toyota bízik benne és 2017-ben ő lesz az első számú pilóta.

Mikkelsen esélye egyre jobban csökkent, egyedül csak az M-Sport maradt. Aztán…

Ogier aláírt az M-Sporthoz

Ez a döntés tulajdonképpen várható volt. Ogier már szezon közben is sokat dicsérte az M-Sport főnökét Malcolm Wilsont és azt is nyilatkozta, hogy szívesen dolgozna vele. Persze aláírása után viccesen meg is jegyezte, nem gondolta volna, hogy már jövőre együtt dolgozhat Wilsonnal.

Mikkelsen előtt minden ajtó bezárult

Olyannyira, hogy a Skoda WRC2-es programját kellett választania. Míg olyan nevek mint Hanninen, Lappi és Breen gyári üléssel rendelkeznek 2017-re a nagyok közt.

Az, hogy most egy évig nem lesz a WRC-ben a norvég, még nem is akkora katasztrófa. A nagyobb baj az, hogy minden gyárnak, csapatnak van egy egyértelmű vezéralakja a fiatalok pedig ez alatt az év alatt is sokat fejlődhetnek. A még nagyobb probléma pedig az, hogy ha 2018-ra sikerülne is ülést találnia fogalma se lenne róla, hogy az új generációs autók, hogy viselkednek és mennyivel másabbak.

A 2016-os idény után nehéz elképzelni, hogy ne lássuk többet Mikkelsent WRC autó kormánya mögött. Én magam is nagyon sajnálnám, ha ez így történne. Főleg azután, hogy a tavalyi idény az utóbbi évek egyik legizgalmasabbja volt, többek közt neki köszönhetően.

Forrás: www.motorsport.com