Az Audi kivonulása a hosszútávú versenyzésből nem csak az eseményekre lesz hatással, mivel hirtelen hat pilóta is állás nélkül maradt. Nem szabad elfelejteni, hogy közöttük nem egy sportoló akad, aki LeMans-i 24 órást vagy éppen világbajnokságot is nyert. Nézzük meg hát, hogy milyen hatással lesz az Audi hiánya és hogyan alakulhat át a Porsche és a Toyota legénysége 2017-re.

 

A pilótakeringő akkor indult be, amikor Mark Webber némiképp meglepetésre bejelentette, hogy jövőre inkább mégis csak visszavonul, mert már nem érzi olyan jól magát a Porsche autójában.

Hiányozni fog a sebesség, a leszorítóerő, és maga a versenyzés de úgy érzem, hogy jobb a csúcson abbahagyni. Nagyon várom, hogy az élet milyen kihívásokat hoz még számomra. Furcsa lesz az utolsó futamon beülni az autóba, de már nem érzem magamban azt a tüzet mint régen. Az utolsó nagy bukás komolyan elgondolkodtatott, és rájöttem ideje szögre akasztanom a bukót.

Webber kiválásával tehát egy szabad hely azonnal lett a Porsche programjában. A németek nem sokat gondolkodtak azon, hogy ki üljön be az ausztrál helyére. Szinte azonnal előléptettek a GT kategóriában a 911-essel nagyon sikeres Nick Tandyt.

Természetesen ez nagy megtiszteltetés számomra, és nagy kihívás is egyben. Már nagyon régóta a Porsche család része vagyok, örülök, hogy most már az LMP1-ben. Alig várom a közös munkát és azt, hogy végre az új autóban ülhessek. – Árulta el a 31 éves brit.

Ekkor mindenki azt gondolta, hogy más változás már nem igazán fog történni a stuttgartiak háza táján. Aztán nem rég robbant a bomba. A Lotterért folyó harcot a Toyota, és a Porsche között megnyerték a németek, így már eggyel több versenyzőjük van, mint amire szükségük van. Persze Lotterer egy olyan pilóta, akit bármelyik csapat szívesen látna. Hat éve alatt az Audival 3 LeManst nyert, és 2012-ben a világbajnok is lett velük.

Mikor kiderült, hogy az Audi kivonul, már sejtettem, hogy váltásra kényszerülök. Mielőtt megkérdeznék, mind a Toyota mind a Porsche opció volt. De számomra nem volt kérdés, egyértelmű volt, hogy inkább megyek a testvércsapathoz, hiszen olyan, mintha csak a szomszédba költöznék és várom a kihívást, és szeretnék újra nyerni.

Habár Lotterer már talált magának új helyet, a többi Audi pilótának nem ennyire fényes a jövője. Az esélyük pedig egyre kisebb annak köszönhetően, hogy a hírek szerint a Toyota leigazolta a többszörös WTCC bajnok Jose María Lopezt, Stephane Sarrazin helyére.

Viszont egyre nagyobb az esélye, hogy a japán gyártó jövőre három autót indít LeMans-ban, ezzel a döntéssel pedig a Porschét is arra sarkallhatja, hogy ők is három autót indítsanak. Ezzel pedig mégis csak megnyílhat az út az Audi pilóták előtt.

Nagyon sok lehetőség van, de nagyon sok ha is. – Mondta Loic Duval, a jövő évi kilátásokkal kapcsolatban. – Egy LMP1-es csapatnak nagyon jó ha egy tapasztalt pilótával rendelkeznek. Én pedig azzal rendelkezem. Körül kell néznem, el kell döntenem mit választok, de még mindig ködösek a kilátások.

Lucas DiGrassi pedig arról beszélt, hogy ő szeretne az Audival a Formula E-ben nagy dolgokat alkotni és elérni, de nem zárja ki az LMP1-be és LeMans-ba való visszatérés lehetőségét sem.

A Formula E nagyon jön fel és komolyan veszem ezt a kihívást, szeretném annyira jól képviselni a négykarikás márkát ott is, mint ahogy azt a WEC-ben tettem. Még csak 32 éves vagyok, és úgy érzem visszatérhetek. Ha egy gyártó a konszernen belül, vagy kívül úgy dönt, hogy beszáll az LMP1-be akkor boldogan térnék vissza. Nagyon érdekes lenne jövőre a két sorozatban egyszerre versenyezni. Ez lenne az igazi verseny.

 

Oliver Jarvis és Benoit Treluyer is esélyes arra, hogy a harmadik autót vezethesse a Porschénél vagy a Toyotánál. Mindeközben Marcel Fassler egy nagyobb szerepet kaphat a Corvette GT csapatában, akikkel már versenyzett Daytonában és Sebringben is.

Először találkozok az Audival, hogy megbeszéljük, van e valami lehetőség számomra a konszernen, a csapaton belül. – Mondta Fassler. – Jelen pillanatban mindenre nagyon nyitott vagyok. Persze a Corvettel ott a kontakt, 2009-ben már versenyeztem velük, mielőtt az Audihoz írtam alá, de még semmi sincs eldöntve.

Térjünk vissza a Porscéhoz. A hírek szerint, a 2-es autóban lehetnek a legnagyobb változások. Mind Romain Dumas, mind Marc Lieb vékony jégen táncol, mert idén Le Manst leszámítva nagyon rossz teljesítményeket nyújtottak. Lieb már virtuálisan el is vesztette az ülését, és ennek következtében a 36 éves pilóta valószínűleg kénytelen lesz bejelenteni a visszavonulását.

Ennek következtében Earl Bamber a szintén sikeres GT Porschés a 2-es autóban találhatja magát, Neel Jani és a már említett Andre Lotterer mellett. Dumast az mentheti meg ha a Porsche is indít harmadik autót jövőre, de arról, hogy kik lehetnek a csapattársai még nincs konkrét válasz. Oliver Jarvis, Lucas DiGrassi és Loic Duval is benne van a pakliban. Ha bár a 3-as autónál is fontos lesz a tapasztalat, mégis a Porsche lehet, hogy egy fiatalt is beültet ebbe az autóba. Ez a fiatal pedig Sven Muller lehet, az idei Porsche Szuperkupa győztese.

Várható Porsche csapat

1-es autó – Jani/Bamber/Lotterer

2-es autó – Hartley/Bernhard/Tandy

3-as autó – Dumas/Di Grassi/Muller

A Toyotánal a helyzet sokkal egyszerűbb. Itt már a hírek szerint azelőtt szerződést kötöttek mindenkivel, mielőtt az Audi bejelentette, hogy kivonul. Az egyetlen változás, a már említett José Maria López lehet, aki már több teszten is részt vett, és már csak a hivatalos bejelentésre várunk.

A japánoknál így már csak az a kérdés, hogy ki fog ülni a 3-as autóban. Köztudott, hogy nagy jövőt szánnak 22 éves Ryo Hirakawanak, aki már többször is bizonyította képességét. A Toyotát általában az sem zavarja, hogy ha két újonc van egy autóban, így az is benne van a pakliban, hogy Alex Lynn lesz a másik befutó. Lynn már nem egy Toyotás teszten van túl, és lenyűgöző teljesítményt nyújtott mindegyiken.

Na de akkor ki lesz a harmadik? Még egy tapasztalatlan fiatal? Jogos a kérdés, de nem valószínű. A legesélyesebb az, hogy valamelyik Audis lesz a megoldás, a DiGrassi, Jarvis, Duval trióból. Az egyetlen valódi ’’szabadügynök’’ a három közül Duval. Így ő legvalószínűbb.

Várható Toyota csapat

5-ös autó – Davidson/Buemi/Nakajima

6-os autó – Kobayashi/Conway/Lopez

7-es autó – Jarvis/Hirakawa/Duval