Max Verstappen, Marc Marquez, vagy éppen Rafael Nadal. Mindhárom név esetében azonnal beugrik egy dolog: szemtelenül fiatalon jutottak a tűz közelébe és korosztályuk kiemelkedő sportolói. Nos, Pipo Derani mindössze 22 éves, de idén történelmi tettet hajtott végre azzal, hogy megnyerte a két talán legrangosabb hosszútávú futamot Le Mans után: Daytonát és Sebringet. A brazil versenyző hatalmas ígéret a hosszútávú versenyzés mezőnyében és minden esélye megvan, hogy minden idők egyik legjobbja legyen ebben a sorozatban. A hosszútávú autóversenyző mesél a 2016-os szezonjáról. 

 

Az idei évben a híres Rolex 24 Daytonában, és a 12 órás sebringi futam is Pipo Derani sikerét hozta. Az ifjú brazil versenyző az LMP 2-es kategóriában indult és komoly célokat szövöget a jövőre nézve. A következőkben elmondja, hogy pontosan mik is ezek a tervek.

Derani 2014-es esztendőben váltott a nyitott karosszériás versenyautók világából és lépett be a hosszútávú futamok erdejébe. Egészen pontosan a Formula 3-at hagyta ott, az LMP2-es kategóriáért. Nem is akárhogy sikerült a bemutatkozása, a Paul Ricardon rendezett fordulóban a verseny élére is állt pár körig, a nem túl acélos Murphy Oreca-val.

Egy francia csapat karolta fel ezek után és ő lett a franciák fejlesztő versenyzője globális viszonylatban is. Az G-Drive Racing hasonló technikai feltételekkel megáldott csapat, mint az Onroak, akik az LMP2-es és LMP3-as Ligier autókat építik és tervezik.

Ám az együttműködést a G-Drive-al egy újabb ajánlat hiúsította meg, ugyanis ajánlatot kapott a Tequila Patron ESM-től. Az idei évtől már itt versenyzett. Na de nem is akárhogyan! Történelmet írt azzal, hogy megnyerte a daytonai és a sebringi versenyeket, amivel a 22 éves sao paoloi fiatal egyedülálló tettet hajtott végre. Ő az egyetlen versenyző a történelemben, akinek ez egy szezonon belül első próbálkozásra sikerült.

 „Ez egy igazán különleges rajt volt az évben az biztos! Az, hogy ez megadatott nekem nem semmi. Szerencsésnek érzem magam. Igazából odamenni és versenyezni [Daytona és Sebring] nem volt akkora meglepetés. Természetesnek éreztem a körülményeket, nem volt az a furcsa érzés, hogy először vezetek a pályán. Rendkívül koncentrált voltam és a felkészülésem is kiválóan sikerült.”

„Ugyan ez volt a helyzet Le Mans-ban 2015-ben. Tanulni és tapasztalatot szerezni mentem oda és egy harmadik hellyel sikerült hazatérnem. A versenyzésnek ugyanúgy része a mentális és technikai felkészülés, mint fizikai edzés és maga a vezetés. Ezek az értékek a mi munkánkban, és továbbra is keményen fogok dolgozni, hogy mindegyik részében profivá váljak.”

Amit valószínűleg sosem fog beismerni a végtelenül szerény Derani, hogy egészen zseniális volt a szezon első felében a győzelmei során. Ahogyan maga mögé küzdötte az ellenfeleket és elhúzott tőlük, az ellentmondást nem tűrő volt. Egyértelműen előtérbe került a médiában is.

 „A figyelem, amit kaptam kedves volt és csillogó természetesen, de a legfontosabb dolog, hogy ezt együtt értük el. Én és a csapat. Közös erőfeszítés volt és egymás kölcsönös segítsége nélkül ezek a győzelmek nem jöttek volna létre. Erről szól a hosszútávú versenyzés. Ha valamit megtanultam az elmúlt két évben, akkor ez az.”

Az egyik nagy kérdés a mai motorsportban természetesen a pénz körül forog. A fizetős versenyzőkről is elmondta véleményét Derani.

„Igen én is osztom a többi versenyző véleményét. Vannak, akiknek tényleg nincs helyük ott, ahol versenyeznek, de a pénz miatt mégis lehetőséget kapnak. De ennek nem szabad letörnie engem, nem szabad változtatnom semmin. Nem is igazán tehetek semmit ellene. Ez igazából már része a rendszernek manapság.”

Egy fiatal versenyzőnek a hosszútávú versenyzésben nem lehet más célja, minthogy bevonják egy gyári programba és gyári szerződést kapjon. Ezzel Derani sincs másképp.

 „Elkötelezettnek érzem magam, hogy gyári színekben vezessek. Úgy gondolom, hogy készen állok a következő szintre és egy lépcsőfokkal feljebb tudnék lépni. Ha érkezne egy felkérés, azonnal elfogadnám. Hogyha ez esetleg nem LMP1-es, mert véges számú hely van a csapatoknál, akkor is szívesen folytatnám a WEC-ben [World Endurance Championship], különösen az LMGTE Pro kategóriában.”

Miután a Tequila Patron ESM csapata váltott a Michelin gumikról a Dunlopra, Derani tempója romlani kezdett. Le Mans után a visszaesés szinte szembetűnő volt és senki sem értette, miért nem tud megbirkózni a váltással.

A brazilnak azonban sikerült megszereznie élete harmadik WEC dobogóját a Nürburgringen szezonbeli (sokak szerint) legjobb vezetésével.

Ezek után felmerül a kérdés, hogy Derani marad-e a WEC-ben, vagy folytatja az Észak-Amerikai hosszútávú sorozatban. Esetleg marad mindkettőben?

„Természetesen hamarosan választ kap mindenki a kérdésekre. Nem mehetek bele túl sok részletbe, de félúton vagyok a megállapodással. Keményen dolgozunk, hogy megvalósuljon a másik fele a kontraktusnak.”

A WEC két éve ad otthont Derani számára. A hosszútávú versenyzés csúcsa egy nagyon különleges közeg elmondása szerint.

„A WEC egy csodálatos sorozat. Magas színvonalú rendezés, ahol egyáltalán nincs helye a hibázásnak. Fel kell készülnöd minden téren. Én az F3-ból érkeztem és azonnal bizonyítanom kellett magamnak is és mindenkinek.”

A korábban említett tesztpilóta státuszának köszönhetően kigurulhatott az új Ligier LMP2-es járgányával a szezon utolsó futama utáni teszten.

 „Az első tesztek jól sikerültek és az autó nagyszerű volt. Örülök, hogy részese lehetek, mert az Onroak sok munkát fektet abba, hogy ők legyenek az elsőszámú erő az LMP2-ben. Nekünk is kitartóan kell munkálkodnunk a fejlődésen, ha lépést akarunk tartani velük.”

Derani teljesítménye az elmúlt két évben esélyt teremtett neki, hogy tesztelhessen az LMP1-es géposztályban is. Bahrain-ben ez meg is történt és sokan úgy vélik, talán a jövő egyik potenciális LMP1-es versenyzőjét láthattuk.

MSD