Az esztendő végén egy újfajta cikk-sorozattal jelentkezik a motorsport reblog. A következő napokban kicsit visszatekintünk arra, hogy mi is történt idén, melyek voltak a legfontosabb történések a motorsport világában. Kezdésképpen kezdjük talán rögtön a legmeglepőbb esettel. A korábbi F1-es sztár, Mark Webber ugyanis visszavonult a WEC-től és szögre akasztotta a bukósisakot. Elég volt?

 

 

Ha Webber fontossága valaha is kétséges volt bárki számára akkor azon a csütörtökön mikor bejelentette, hogy befejezi, mindenki megtudhatta mit is jelent ő nem csak a Porsche, de az egész sport számára. Nem igazán maradt száraz szem azon a Porsche garázsában.

Webber maga köré gyűjtötte az összes szerelőt, mérnököt, csapatfőnököt, hogy egy nagy beszédet tartson. Elkezdte beszédét, ezek az emberek tudták meg leghamarabb, hogy a világbajnoki autó egyik sofőrje befejezi. Pár óra múlva a közösségi médiáknak köszönhetően már az egész világ tudta. 25 éves karrier zárult le ezzel a beszéddel, egy karrier ami tökéletesen reflektál Webber személyiségére. Erős, eltökélt és mindig tettre kész.

Hány versenyző volt sikeres a Formula 1-ben és a hosszú távú versenyzésben az elmúlt 20 évben? A válasz: nagyon kevés. Habár a Forma 1-ben nem sikerült elérni célját, hogy Alan Jones után 30 évvel ismét ausztrál világbajnoka legyen a száguldó cirkusznak, ott sem szerepelt le. Kőkemény ellenfél volt, bárkivel megharcolt aki szembejött vele még akkor is ha azt az embert éppen Sebastian Vettelnek hívták. A keménysége mellett sármja és az ausztrál laza stílusa örökre fenn marad a leggyorsabb sportnak történetében.

Webber már nagyon korán megmutatta mi lesz az ő védjegye karrierje során. 1995-ben érkezett meg az Egyesült Királyságba, ahol tempójának és képességeinek köszönhetően azonnal bekerült a Formula Ford világába.

A főszerep a Formula Ford Fesztiválján azonnal felhívta rá a figyelmet és ahogy mondani szokták, a többi már történelem. Kemény hajtós évek a Formula 3-ban, a GT sorozatokban és az F3000-ben. Majd tizenkét év Forma 1 melynek során 9 győzelmet is sikerült szereznie.

Olyan karrierje volt, amelynek során nem csak a pályán de azon kívül is nagyon hasznos tudott lenni. Webber rengeteget segített a fiatalabb pilótáknak. Ez nem volt feladata de nagy örömmel és lelkesedéssel csinálta ezt is. Tapasztalataival olyan pilótákat segített, mint Brendon Hartley vagy Mitch Evans.

(forrás: markwebber.com)

Furcsa kapcsolat Le Mans-nal.

Az utolsó felvonás Webber karrierjében egy olyan sorozatban zajlott ahova senki nem hitte volna, hogy visszatér, köszönhetően az 1999-es rémálomszerű eseményeknek. Ez a sorozat pedig a WEC és LeMans.

Talán elég túlzó és dramatikus lenne azt állítani, hogy a LeMans-i Circuit de La Sarthe Webber nemezise… Pedig valami nagyon hasonló számára ez a hely. Persze az 1999-es események nem írhatóak Webber számlájára de amikor azután a hétvége után elhagyta a pályát olyan feldúlt és szomorúnak tűnt, hogy senki nem hitte volna, hogy valaha is visszatér.

Webber gondolatai LeMansról

Nagy kihívás volt visszatérni LeMans-ba, és meg kell mondjam, ez a verseny mindig vegyes érzelmeket vált ki belőlem. Nem az a fajta verseny amiről álmodom, és gondolkozom, amikor lefekszem az ágyba, hogy őszinte legyek. Csak egy verseny a sok közül. Egy nagyon nagyon hosszú hét, de hát a franciák ezt szeretik, nincs mit tenni. Én jobban élvezem a rövidebb futamokat, amikor ’’csak’’ egy hétvégét megyünk.

Nem az intenzitásával van baj, ez a verseny mindig nagyon intenzív. Olyan mintha négy hat órás futam lenne egyben. Nem tudod megszokni a ritmusát, de vissza tudsz bele rázódni, ellentétben a 6 órás futamokkal. Mert ott ha egyszer kiestél belőle, ott vége. Viszont ahhoz, hogy nyerj, mindennek simán kell mennie, különben esélyed sincs.

Webber ezeket a szavakat már akkor mondta, amikor 15 évvel később a Porsche szolgálatában tért vissza. Abban az évben, 2014-ben már nagyon közel állt ahhoz, hogy nyerjen de végül nem jött össze és az embernek volt egy olyan furcsa érzése, mint Anthony Davidsonnal kapcsolatban. Sok idő kell még ahhoz, hogy Webber megnyerje LeMans-t és ehhez lassan, apró lépésekre lesz szükség.

A legnagyobb félreértés viszont mindig az volt, hogy Webber nem jó LeMans-ban. Ezt a teóriát megcáfolta, amikor a következő szezonban a csapattársai közül ő lett a legjobb és leggyorsabb a 20 körös etapok során. Egyedül Neel Jani tudta megközelíteni a testvérautóban.

De félre értés ne essék, Webber megértette LeMans-t. Kis időre volt hozzá szükség de megérte rá várni. Habár sosem sikerült itt nyernie, nagyon közel állt hozzá. Ki tudja, ha még egy évet várt volna a visszavonulással…

Most már nincs kétség, hogy gyors voltam. Hogyha bármi kétség volt valaha is ezzel kapcsolatban azokat teljesen sikerült eloszlatni. Hiszen nézzék meg, világbajnok lettem. Ha LeMans-t nem is, de a WEC-t sikerült bevennem.

Az emberek nem értik, hogy mennyire érzékenyek ezek az autók a súlyra. Az, hogy éppen ki vezeti az autót és mennyit nyom, rengeteget számít. Én 80 kilót nyomtam a sisakkal és minden felszerelésemmel együtt. Sokkal nehezebb voltam mint a társaim és így is sikerült gyorsabbnak lennem. – Webber szavai a világbajnoki címe után.

forrás: markwebber.com

Webber ezt nagyon jól mondta hiszen 12 kilóval volt nehezebb mint a csapattársa Timo Bernhard. A Porsche csapata szerint ez több mint 3 tized másodpercet jelent körönként. És Webber ennek ellenére volt mégis a leggyorsabb köztük…

Ami most pedig Mark Webbert illeti, itt az ideje, hogy elhagyja a színpadot és átgondolja mit is ért el, a világ egyik legkeményebb és legelismertebb sorozatában/sorozataiban kinek, hogy tetszik. Reméljük minél hamarabb láthatjuk majd valamilyen pozícióban! Goodbye Mark!

(a motorsport.com interjúja alapján)